Volvosi huomaa, kun et ole parhaimmillasi – ja puuttuu tilanteeseen, kun tarvitset tukea

Volvosi huomaa, kun et ole parhaimmillasi – ja puuttuu tilanteeseen, kun tarvitset tukea
21. syyskuu 2022

Saavuttaaksemme visiomme, jossa ei tapahdu onnettomuuksia, olemme tarkastelleet kaikkia syitä, jotka voivat aiheuttaa onnettomuuksia. Olemme perinteisesti keskittyneet kehittämään autojen ymmärrystä ulkopuolisista tapahtumista, jotta ihmiset auton sisällä pysyvät turvassa.

Mutta seuraava askel ihmisten suojaamisessa edellyttää, että parannamme auton ymmärrystä myös kuljettajan tilasta.

Tämän vuoksi esittelemme kuljettajan havainnointijärjestelmän vakiona EX90-mallissa, joka paljastetaan 9. päivä marraskuuta, 2022. Tätä reaaliaikaista tunnistusjärjestelmää ohjaa suoraviivainen konsepti: jos Volvo havaitsee, että kuljettaja ei ole parhaimmillaan ajamista varten, se voi puuttua tilanteeseen ja ehkäistä onnettomuuksia.

Video katsottavissa TÄÄLLÄ.

Kuljettajan havainnointijärjestelmä

Järjestelmä esitellään EX90-mallissa, ja se täydentää huipputeknistä ulkoisten anturien sarjaa.

“Tutkimustemme mukaan voimme kertoa paljon kuljettajan tilanteesta yksinkertaisesti tarkkailemalla, mihin kuljettaja katsoo ja kuinka kauan hänen silmänsä ovat kiinni”, sanoo Volvon turvallisuuskeskuksen tekninen asiantuntija Emma Tivesten.

“Havainnointijärjestelmä perustaa laskelmansa tutkimustuloksiimme, ja sen ansiosta automme voivat tunnistaa, kun kuljettajan kyky on heikentynyt kenties väsymyksen, huomion herpaantumisen tai muun häiriötekijän seurauksena. Järjestelmä tarjoaa lisätukea tilanteeseen parhaiten sopivalla tavalla.”

Järjestelmän kaksi kameraa tarkkailevat kuljettajan katsetta ja poimivat varhaisia merkkejä, jotka osoittavat, että kuljettaja ei ole parhaimmillaan. Mittaamalla, kuinka paljon kuljettaja katsoo maantietä, ja ottamalla huomioon luonnolliset eroavaisuudet järjestelmä huomaa, kun kuljettajan silmät ja kenties myös ajatukset ovat keskittyneet muuhun kuin ajamiseen.

Katsooko kuljettaja maantietä liian vähän? Tämä voi olla merkki visuaalisesta häiriötekijästä, kuten puhelimesta. Katsooko hän tietä liian paljon? Tämä voi olla merkki kognitiivisesta häiriötekijästä, joka voi tarkoittaa, että kuljettaja on uppoutunut ajatuksiinsa siinä määrin, että hän ei enää rekisteröi katsomaansa.  

Myös auton kapasitiivisella ohjauspyörällä on oma roolinsa. Se havaitsee, jos kuljettaja irrottaa otteensa ohjauspyörästä, ja tarkkailee ohjauksen vakautta.

Katseen ja ohjauksen reaaliaikaisen havainnoinnin algoritmien avulla auto osaa ryhtyä asianmukaisiin toimiin ja auttaa kuljettajaa tarvittaessa. Auttaminen voi olla aluksi yksinkertainen varoitus, jonka äänenvoimakkuus kasvaa tilanteen vakavuuden mukaan. Jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin, auto voi pysäyttää itsensä turvallisesti tien sivuun ja antaa varoituksen muille tiellä liikkujille hätävilkuilla.

“Olemme edistyneet ulkoisen havainnoinnin kanssa merkittävästi viime vuosikymmeninä, mistä kiitos kuuluu törmäyksenestojärjestelmien kehitystyölle”, Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Thomas Broberg sanoo. “Sisäinen havainnointi on yksi seuraavista merkkipaaluistamme. Opimme, kehitämme ja otamme käyttöön uusia ominaisuuksia asteittain, jotta voimme parantaa turvallisuutta tietämyksemme kasvaessa.”

21.9.2022 

Volvo Car Finland