Volvon kasvu Suomessa jatkuu

3. huhtikuu 2019

Volvoja on vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröity 2.617 kpl (2.526 kpl vuonna 1-3/2018). Kasvua on 3,6 prosenttia, kun kokonaismarkkina on laskenut 15,4 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Volvon markkinaosuus on 9,1 prosenttia (7,4 prosenttia 1-3/2018).

Kestosuosikki Volvo XC60 on Suomen viidenneksi suosituin auto 922 rekisteröinnillä. Myös Volvo V60 on parantanut asemiaan ja pitää halussaan 9. sijaa 652 rekisteröinnillä. Volvo XC40 on maan 23. suosituin malli ja Volvo V40 on mallitilastossa sijalla 30.

Hybridikuningas Volvo XC60

Lataushybridien valtias Volvo XC60 on ladattavien autojen ylivoimainen ykkönen. Suomessa on alkuvuodesta rekisteröity yhteensä 1.338 lataushybridiä, joista Volvoja on 722. Markkinaosuus on huikea 54 prosenttia.

Volvo XC60 on tilaston ylivoimainen ykkönen 404 rekisteröinnillä. Mitsubishi Outlander pitää kakkossijaa 172 rekisteröinnillään, mutta alkuvuodesta markkinoille saapunut Volvo V60 T8 Twin Engine AWD oli maaliskuun eniten rekisteröity lataushybridi ja näyttää olevan matkalla kruununprinssiksi, nyt kolmantena 157 rekisteröinnillä.

– Odotamme, että V60 mallin suosio ladattavana hybridinä kasvaa entisestään kun saimme nykyisen T8 -teholuokan hybridin rinnalle myös T6 -teholuokan ladattavan hybridin, sanoo Volvon myynti- ja markkinointijohtaja Tom von Bonsdorff.

Lataushybridimallien kärkikymmenikköön mahtuu myös kolme muuta Volvoa. Kuudennelta sijalta löytyy Volvo XC90, kahdeksannelta Volvo V90 ja yhdeksäntenä on Volvo S90.

– Asiakkaillamme on hyvä tilanne voidessaan valita omaan tarpeeseensa sopivan hybridin laajasta mallistosta, jatkaa von Bonsdorff.

Kevythybridit saapuvat

Volvo on päivittänyt nykyisiä T8- ja T6 Twin Engine -lataushybridivoimansiirtoja ja samalla vahvistanut, että se valmistaa jatkossa lataushybridiversion jokaisesta automallistaan. Lisäksi Volvon mallistossa on valikoima kevythybridejä XC90- ja XC60-mallien diesel- ja bensiiniversioista.

Kevythybridimallit tuovat ensimmäistä kertaa asiakkaiden käyttöön Volvon edistyneen kineettisen energian talteenottojärjestelmän jarrutuksissa. Se yhdistetään nykyisiin polttomoottoreihin ja muodostaa uuden integroidun sähköistetyn voimansiirron.

Tämä uusi voimansiirto vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä jopa 15 prosentilla.

Volvo on strategiansa mukaisesti ja suuren kysynnän seurauksena kasvattanut tuotantokapasiteettiaan, jotta jopa 25 prosenttia kokonaistuotannosta voi olla Twin Engine -lataushybridiautoja. Uusista kevythybrideistä tulee vähitellen uusi standardi, joka vie Volvon lähemmäksi tavoitetta, jonka mukaan kaikki sen autot ovat sähköistettyjä ensi vuosikymmenen puoliväliin mennessä.

T8 Twin Engine -lataushybridi sisältää uuden akun ja akun latauksen brake-by-wire-tekniikalla. T8-voimansiirron toimintasäde sähköllä on kasvanut noin 15 prosentilla, ja tämä voimansiirto on saatavilla kaikkiin 90- ja 60-sarjan autoihin.

Myös pienempään T6 Twin Engine -lataushybridiin on asennettu uusi akku ja brake-by-wire-tekniikka. Tämä voimansiirto on saatavilla V60 -malliin.

XC90-malliin on saatavilla B5-tunnusta kantava dieselkevythybridiversio. XC60-mallin asiakkaat voivat valita B5-bensiini- tai -dieselkevythybridin, B4-dieselkevythybridin tai B6-bensiinikevythybridin.

Hybridikiertue jatkuu

Volvolla on meneillään laaja koko maan kattava hybridikiertue, jossa Volvon T8 Twin Engine AWD -lataushybridimallisto kokonaisuudessaan on koeajettavissa Volvo jälleenmyyjien luona. Koko kiertueohjelma löytyy osoitteesta volvocars.fi

Ladattavat hybridit, rekisteröinnit Suomessa 1-3/2019: Yhteensä 1338 autoa.

Merkit: 1) Volvo 722 autoa 2) BMW 223 3) Mitsubishi 172 4) Kia 79 5) Mini 38 6) Land Rover 36 7) Hyundai 22 8) Mercedes-Benz 18 9) Porsche 12 10) Toyota 10 11) Audi 5 12) Volkswagen 1.

Mallit: 1) Volvo XC60 404 autoa 2) Mitsubishi Outlander 172 3) Volvo V60 157 4) BMW 5-sarja 143 5) BMW 2 AT 66 6) Kia Niro ja Volvo XC90 62 8) Volvo V90 60 9) Volvo S90 39 10) Mini Countryman 38.

2.4.2019

Lisätietoja: Volvo Car Finland