Volvo V70 Suomen myydyin iso auto

21. tammikuu 2014

Volvo V70 pitää vahvasti kiinni asemastaan Suomen suosituimpana isona autona. Vuonna 2007 esitelty ja viime vuonna uudistettu V70-malli on ollut listaykkösenä ensiesittelystä saakka. Nyt Volvon kestosuosikkia rekisteröitiin 1.529 kappaletta, 250 kappaletta MB E-sarjaa enemmän.

Volvo on isojen autojen selvä markkinajohtaja Suomessa, kun V70 -mallin kärkipaikan lisäksi Volvo XC60 jatkaa premium luokan katumaastureiden selvänä ykkösenä. XC60 -mallia rekisteröitiin
1.120 kappaleen edestä, eli enemmän kun kilpailijat yhteensä (Audi Q5 457 kpl, BMW X3 397 kpl ja MB GLK 233 kpl).

-V70-mallia myimme käytännössä saman määrän kun edellisenä vuonna (+ 4 kpl), mikä kertoomallin suosiosta kun kokonaismarkkinat viime vuonna koki 7 prosentin laskun, sanoo Mats Lille,Volvo Car Finlandin myynti-ja markkinointijohtaja.

Volvoja rekisteröitiin viime vuonna yhteensä 7.098 kpl (7.558 vuonna 2012) ja markkinaosuusnousi 6,9 prosenttiin (6,8 prosenttia vuonna 2012).

Huippusuosittu Volvo V40
Volvon sisäisessä tilastossa koettiin vallanvaihto, kun syksyllä 2012 esitelty täysin uusi Volvo V40 nousi huimaan suosioon. Tekniikan Maailman talvitestivoitto, EuroNCAP turvallisuustestin kaikkien aikojen korkeimmat pisteet sekä auton vähäpäästöisyys ja voitto taloudellisuusajossa siivitti uutusmallin peräti 2.131 kappaleen rekisteröintiin. Sillä selvisi myös selkeä ykköspaikka premium­segmentissä (Audi A3 1.555 kpl, MB A 976 ja BMW 1-sarja 677 kpl).

-On hienoa, että pärjäämme laajalla rintamalla. Volvon mallistosta löytyy useita vähäpäästöisiävaihtoehtoja ja turvallisuus on testattu ja hyväksi todettu auton koosta riippumatta, sanoo Lille.

USA:n turvallisuusinstituutti IIHS on myöntänyt Volvo -malleille S60, S80, XC60 ja XC90korkeimman arvosanan Top Safety+. Kehitystyö jatkuu ja Volvo esitteli jo viime kesänä montauutta turvallisuusjärjestelmää, jotka ovat tulossa tuotantoon kun oma kehitteillä oleva SPA ­alustateknologia on valmis esiteltäväksi loppuvuodesta 2014, täysin uudessa XC90 -mallissa.

Luokkansa johtava dieselmoottori – 99 g/km
Volvon uuden oman moottoriteknologian ensimmäiset kolme vaihtoehtoa on jo esitelty ja todettukilpailukykyisiksi.Volvo S60 D4 -malli 181 hevosvoimalla ja käsivalintaisella vaihteistolla synnyttää CO2-päästöjäainoastaan 99 g/km, ja vastaava polttoaineen kulutus on 3,8 l/100 km. Nämä ovat luokkansajohtavia lukemia. Myös Volvo V60 D4 -malli 17 tuuman renkailla pääsee 100 gramman rajapyykinalle (99 g/km).

Drive-E-dieselmoottorit sisältävät ensimmäisenä maailmassa i-ART-tekniikkaa, joka hyödyntää painepalautetta kustakin ruiskutussuuttimesta perinteisen yksittäisen paineanturin sijaan. Jokaisella suuttimella on älykäs mikropiiri, joka tarkkailee ruiskutuspainetta. Näitä tietoja käyttämällä itsesäätyvä i-ART-järjestelmä varmistaa, että moottoriin ruiskutetaan aina ihanteellinen määrä polttoainetta.

Uusilla Drive E-moottoreilla Volvo päihittää nyt kilpailijat tehon ja CO2-päästöjen välisessä suhteessa.

-Autokaupassa on näkyvillä piristymisen merkkejä, mutta olemme valmistautuneet yhtä haastavaan vuoteen kun 2013. Toteutettu mallistouudistus, joka on laajin nykyisten malliemme kehitysprojekti Volvon historiassa, yhdistettynä Volvon omaan uuteen moottorituotantoon antaa meille hyvät eväät menestykseen myös vuodelle 2014, sanoo Mikael Malmsten, Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja.

3.1.2014

Lisätietoja: Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, [email protected], puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvooceanrace.com www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.