Volvo soittaa hätäpuhelun

11. toukokuu 2012

Uusiin Volvo –autoihin, vuosimallista 2013 alkaen, on saatavissa Volvo On Call –järjestelmä, joka toimii hätäapuna, tiepalveluna, turvalaitteena, sekä mahdollistaa käytännöllisiä mobiilisovelluksia kuten lämmittimen etäkäynnistyksen.

Volvo tuo ensimmäisenä Suomessa markkinoille järjestelmän, joka hätätilanteessa automaattisesti kutsuu apua paikalle. Järjestelmä toimii 17. Länsi-Euroopan maissa ja näiden lisäksi myös läntisellä Venäjällä.

Volvo On Call -järjestelmä koostuu handsfree-yksiköstä ja kahdesta autoon integroidusta painikkeesta (OnCall ja SOS). Laitteisto sisältää autoon kiinteästi asennetun GSM-puhelinmoduulin, vara-antennin, vara-akun sekä liitännän auton ulkoiseen antenniin.

Manuaalista hätäapua käytettäessä kuljettaja tai matkustaja painaa hätätilanteessa SOS-painiketta, jolloin Volvo On Call -palvelukeskukseen lähetetään viesti ja avataan ääniyhteys. Keskus määrittää hätätilanteen laadun kuljettajan kanssa, vahvistaa kuljettajan ja matkustajien kunnon, vahvistaa auton sijainnin ja ottaa yhteyden asianmukaiseen hätäpalveluun.

Automaattinen hätäapu
Kun auton turvatyynyt laukeavat onnettomuudessa, automaattinen hätäapu lähettää viestin ja avaa ääniyhteyden Volvo On Call –keskukseen. Kuljettaja voi olla loukkaantunut eikä pysty puhumaan, jolloin keskus ottaa yhteyden hätäpalveluun ja ilmoittaa auton sijainnin.

Auton sijainnin määrittää GPS-järjestelmän ja Volvo On Call -yksikön ohjelmiston yhdistelmä. Tekniikka laskee pisteitä auton ajoreitillä. Nämä sijaintitiedot tallennetaan auton muistiin, joten kun asiakas painaa SOS- tai On Call –painiketta tai tapahtuu onnettomuus, auton sijainti ja auton järjestelmien tilaa koskevat tiedot lähetetään SMS –dataviestinä Volvo On Call -palvelimelle.

Volvo On Call –järjestelmän ja älypuhelimien yhteistyö perustuu GPS- ja GSM-tekniikkoihin. GPS edellyttää esteettömyyttä ulkona ja GSM puolestaan verkon kattavuutta.

Tiepalvelu peruspalveluna
Volvon tiepalvelun käyttö on yksi Volvo On Call -järjestelmän peruspalveluista. Kun On Call-painiketta painetaan, voimassa ovat normaalit takuun piiriin kuuluvia rikkoutumisia ja Volvon Tiepalvelua koskevat käytännöt. Keskus määrittää, millaista apua asiakas tarvitsee ja asianmukaista palvelua tarjotaan ongelman luonteen mukaisesti.

Turvapalvelut
Jos auto varastetaan tai varashälytin aktivoituu, järjestelmä lähettää siitä tiedon palvelukeskukseen. Keskus soittaa ensin autoon ja varmistaa, ettei kyseessä ole väärä hälytys. Jos näin ei ole, keskus soittaa henkilölle, joka on ilmoitettu auton kuljettajaksi, ja varmistaa, että auto on varastettu. Jos vahvistus saadaan, varastetun auton jäljitys voidaan aloittaa ja auton sijainti voidaan ilmoittaa poliisille.

Lukituksen avaaminen on käytettävissä tietyin rajoituksin. Kun kuljettaja soittaa asiakaspalvelukeskukseen ja pyytää lukituksen avaamista keskus kysyy PIN-koodia. Jos kuljettaja antaa oikean PIN-koodin, autolle lähetetään viesti lukituksen avaamiseksi. Lukitus voidaan avata heti tai noin tunnin kuluessa sen mukaan, kuinka kauan moottorin sammuttamisesta on kulunut aikaa.

Tiepalvelun ja muiden turva- ja mukavuuspalveluiden käyttö edellyttää VOC vuositilausta sekä Volvo tiepalvelun yleisten ehtojen täyttymistä. Uusi VOC –järjestelmä sisältää 2 vuoden vuositilauksen. Järjestelmän saa vaan uusiin autoihin tehdasasenteisena, hintaan 700,- + vero. Lisävuodet myydään erikseen, hintaan joka kattaa palvelun ja liikennöintikustannukset.

Mobiilisovellus tuo auton älypuhelimeesi
Nyt sinun ei enää tarvitse erota Volvostasi, kun olet pysäköinyt sen. Volvo esittelee uuden mobiilisovelluksen, jonka avulla kuljettaja voi olla yhteydessä pysäköityyn autoonsa iPhone- tai Android-älypuhelimen välityksellä.

Volvo Carsin sovellus on alansa monipuolisin ja laaja-alaisin Euroopassa, kun on kyse auton kauko-ohjatusta säätämisestä ja tarkkailusta.

- Suunnittelemme autoja ihmisten tarpeiden ja elämäntyylien ympärille. Intuitiivisen ja ergonomisesti optimoidun kuljettajan ympäristön luominen on osa tavoitettamme tarjota kuljettajalle rentoa hallinnan tunnetta. On loogista, että haluat hallita autoasi myös pysäköityäsi sen, kertoo Volvon pääjohtaja Stefan Jacoby.

Mobiilisovellus on uusi askel Volvo Carsin tavoitteessa tarjota Volvon omistajille erinomaisia yhteydenpitotoimintoja sekä auton sisä- että ulkopuolella.

Mobiilisovellus on ilmainen, ja sen voi ladata iPhonen ja Androidin sovelluskaupoista. Sovellus tarjoaa omistajalle intuitiivisen ja helppokäyttöisen tavan olla yhteydessä autoon etäältä. Luonnollisesti Volvo Cars on huolehtinut myös käyttäjän yksityisyyden suojasta ja järjestelmän turvallisuudesta.

- Tämä on paljon enemmän kuin näppärä apuväline. Mobiilisovellus on ensimmäinen askel laaja-alaisessa yhteysstrategiassamme. Olemme alkaneet rakentaa siltaa tulevaisuuteen, jossa mobiilisovellusta laajennetaan monilla uusilla mahdollisuuksilla, Stefan Jacoby toteaa.

Lämmittimen etäkäynnistys
Mobiilisovellus sisältää lukuisia ominaisuuksia:
  Auton paikannin. Auton sijainti näytetään kartalla. Digitaalinen kompassi osoittaa kuljettajalle oikean suunnan. Tarvittaessa auton äänitorvi ja suuntavilkut voidaan aktivoida etsimistä helpottamaan.

• Ovien etälukitus. Kaikkien ovien ja ikkunoiden tila näytetään, ja kuljettaja voi lukita tai avata auton lukituksen kosketusnäytöltä.

• Lämmittimen etäkäynnistys. Jos autoon on asennettu pysäköintilämmitin, sen voi käynnistää tai ajastaa mobiilisovelluksella.

• Auton kojetaulu. Tämä toiminto tarjoaa kuljettajan käyttöön monia eri tietoja: polttoaineen määrä, jäljellä oleva toimintasäde, polttoaineen keskikulutus, keskinopeus, matkamittarin lukema ja osamatkamittarin lukema.

• Auton tarkistus. Mobiilisovellus suorittaa auton “kuntotarkastuksen” ja näyttää tietoja polttimoista, jarrunesteen määrästä, jäähdytysnesteen määrästä, moottoriöljyn määrästä ja moottoriöljyn paineesta.

• Ajopäiväkirja. Voit ladata ja tallentaa yksityiskohtaisia tietoja matkoista 40 päivän ajalta. Tiedot voi poimia myös Excel-tiedostoksi, mikä on hyödyllinen ominaisuus työajoistaan laskuttaville.

• Auton tiedot. Auton perustietoja, kuten malli, rekisterinumero ja VIN-valmistenumero, voidaan tallentaa ja näyttää.

• Varkausilmoitus. Jos auton hälytin laukeaa, kuljettaja saa tiedon siitä mobiilisovelluksen välityksellä.

Lisää projekteja tulossa
Volvo Cars esittelee lähitulevaisuudessa lisää uusia ominaisuuksia.

- Mobiilisovellus muuntaa Volvo On Callin hätäjärjestelmästä käytännölliseksi mukavuusominaisuudeksi. Tämä auttaa vauhdittamaan järjestelmän myyntiä, ja olemme vakuuttuneita, että kunnianhimoiset suunnitelmamme tällä saralla auttavat meitä houkuttelemaan yhä enemmän asiakkaita tulevaisuudessa, Stefan Jacoby sanoo.

12.4.2012
Volvo Auto, tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, [email protected], puh. 09-5044 5325
Lisätietoa ja korkearesoluutiokuvia:
www.media.volvocars.com
www.volvocars.fi
www.volvocars.com
Tämän lehdistömateriaalin tiedot ja kuvaukset koskevat Volvo Carsin kansainvälistä automallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Autojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.