Volvo on Suomen vastuullisin automerkki

29. maaliskuu 2022

Sustainable Brand Index on Euroopan suurin itsenäinen bränditutkimus, joka mittaa kestävän kehityksen soveltamista yritysten toiminnassa. Analysoimalla muun muassa trendejä, asenteita ja käyttäytymistä tutkimus pyrkii vaikuttamaan yritysten kaupalliseen strategiaan.

Tulos vahvistaa Volvon asemaa yhtenä autoteollisuuden suunnannäyttäjistä kestävän kehityksen saralla.

”Vastuullisuus on laadukkuuden saavuttamisen tärkeä osa-alue, ja suomalaiset autoilijat ottavat sen huomioon valinnoissaan ja ostopäätöksissään. Olemme sitoutuneet kestävän toiminnan saavuttamiseen kaikissa toiminnoissamme osana kokonaisvaltaista turvallisuusideologiaamme ihmisten ja elinympäristömme suojelemiseksi. Toimialan johtoasema vahvistaa ja rohkaisee meitä jatkamaan tällä tiellä”, Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt kommentoi.

Volvolla on perusteellinen ilmastosuunnitelma hiilipäästöjen rajoittamiseksi kaikissa toiminnoissaan ja tuotteissaan. Tavoitteena on tulla ilmastoneutraaliksi yritykseksi vuoteen 2040 mennessä. Ensimmäisenä konkreettisena askeleena matkalla kohti vuoden 2040 visiota yhtiö aikoo vähentää autokohtaista hiilijalanjälkeä 40 prosentilla vuosien 2018 ja 2025 välisenä aikana.

Volvon ilmastosuunnitelmaan kuuluu autojen sähköistämisen ja pakokaasupäästöjen vähentämisen lisäksi myös hiilipäästöjen rajoittaminen valmistusverkostossaan, laajemmissa toiminnoissaan ja toimitusketjuissaan. Lisäksi Volvo hyödyntää arvokkaita materiaaleja ja pienentää hiilivaikutusta kiertotalouden avulla.

Vuodesta 2025 lähtien tavoitteena on vähentää vuosittaisia hiilipäästöjä 2,5 miljoonalla tonnilla ja varmistaa, että 25 prosenttia uusien autojen materiaaleista on kierrätettyjä ja biopohjaisia. Volvo odottaa saavuttavansa vuodessa sadan miljoonan euron säästöt hyödyntämällä kiertotalouden käytäntöjä, kuten uudelleenvalmistusta, kierrätystä ja uudelleenkäyttöä.

Tarkemmat tiedot tutkimuksesta löytyvät täältä.

29.3.2022