Volvo esittelee uuden V40 Cross Country -mallin:

19. syyskuu 2012

Kyvykäs ja ilmeikäs ajoneuvo vaativiinkin olosuhteisiin

Volvo Car Corporation loi tietä täysin uudelle segmentille V70 Cross Country -mallillaan jo vuonna 1997. Nyt 15 vuotta myöhemmin uusi Volvo V40 Cross Country nostaa vahvuuden ja ilmeikkään eleganssin ainutlaatuisen yhdistelmän uudelle tasolle premium-C-luokassa.

-Uusi V40 Cross Country perustuu vuoden 1997 V70 Cross Country -mallin perimään. Se on suunniteltu jokaiselle, joka tarvitsee jokapäiväiseen elämäänsä annoksen seikkailua. Kun kaipaat taukoa kaupungin hälystä, auto pystyy viemään sinut ja tarvikkeesi suosikkiseikkailukohteeseesi. Vuoret joudut kuitenkin vielä kapuamaan itse, kertoo Volvon tuotestrategian varajohtaja Lex Kerssemakers.

Monipuolisuutta ja tyylikkyyttä
Siinä missä Volvon XC-mallit pullistelevat lihaksiaan, V40 Cross Country huokuu hienostunutta vahvuutta ainutlaatuisilla ominaisuuksillaan, jotka on integroitu tyylikkääkseen muotoiluun. -XC-ja Cross Country -mallien välillä on selkeä ero. Volvon XC-malleilla on erityinen crossover­luonne ja yksilöllinen korityyli, jonka yhtenä osana on mm. korkea istuma-asento. Cross Country ­mallit taas ovat ilmeikkäitä ja monipuolisia versioita dynaamisista farmari-ja hatchback­malleistamme. Ajodynamiikan suhteen V40 Cross Country on valmis haastamaan kilpailijoiden urheilullisimmatkin versiot. Se sisältää houkuttelevan yhdistelmän sporttisuutta ja mukavuutta, Lex Kerssemakers sanoo.

Kuljettaja ajaa V40 Cross Country -mallissa40 mmkorkeammalla kuin normaalissa V40:ssä. Vahvaa vaikutelmaa korostaa lisäksi joukko ainutlaatuisia Cross Country -yksityiskohtia:

-  Samankokoiset pyörät kuin Volvo V70:ssä, mukaan lukien jopa19   tuumanvanteet.
-  Keulassa tumma kontrastia luova puskuri, hunajakennosäleikkö ja pystysuuntaiset päiväajovalot.
-  Muotoillut kontrastihelmat.
-  Kontrastia luova takapuskuri ja integroitu suojalevy.

Elegantti ja hienostunut premium-luokan malli
Tämä viisiovinen ja viisipaikkainen premium-luokan ajoneuvo sisältää monia hienostuneita maastoajon inspiroimia yksityiskohtia, kuten kiiltävän tumman kehyksen ikkunoiden ja pilarien ympärillä, mustat peilikotelot ja tyylikkäät kattokiskot. -V40 Cross Country säilyttää V40:lle ominaisen tyylikkyyden ja tuo siihen lisäannoksen vahvuutta ja uusia yksityiskohtia. Sillä on ilmeikäs ulkoasu, joka antaa lupauksen hauskanpidosta, kertoo V40 Cross Country -mallin ulkomuotoilun johtaja Simon Lamarre.

Kuparin sävyinen ja ruskea teema
Sisäpuolella Raw Copper -koriväriä heijastavat kontrastitikkaukset. Lisäksi valittavana on CopperDawn -keskikonsolin koristus. Nahkaverhoilusta on tarjolla viisi eri versiota, mukaan lukienEspresso Brown -sävy.-Asiakkaamme ovat yksilöitä, joten haluamme tarjota heille paljon vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia.Kaikki valinnat viestivät samasta voimasta ja tunnepitoisuudesta kuin auton ulkoasu.Kaksisävyinen verhoilu on täydellinen valinta jokaiselle, joka haluaa autolleen todella yksilöllisenilmeen. Mahdollisuuksia on lukuisia. Kaipaatko tummaa eleganssia? Skandinaavista kirkkautta?Urheilullista voimaa? Valitse vain sisustus, joka sopii parhaiten persoonallisuuteesi, kehottaa V40Cross Countryn väri-ja materiaalijohtaja Maria Uggla.

Monipuolisuutta seikkailuihin
V40 Cross Country tarjoaa jännitystä kaipaavilla asiakkaille mahdollisuuden ottaa ystävät javarusteet mukaan seikkailuun.Kaksiosainen 40/60-suhteessa jaettu takaistuin on helppo taittaa alas. Tavaratilaan voi lisätäkäytännöllisen tavaraverkon. Pehmeä ja teräksinen turvaverkko ovat saatavilla lisävarusteina.Auton tavaratilaan voi asentaa monipuolisen “ylimääräisen” lattian. Tämä luo useita käyttökelpoisiamahdollisuuksia:

-  Lattian voi nostaa ylös, jolloin käytössä on ostoskassinpidin.
-  Lattian voi taittaa alas, jolloin taakse saadaan runsaasti tavaratilaa.
-  Tasaisen lattian ansiosta autossa voi kuljettaa helposti pitkiäkin tavaroita.
-  Lattian voi kääntää ympäri suojaksi ja tilavuuden maksimoimiseksi.

Etumatkustajan istuimen voi taittaa eteenpäin, jolloin tilaa syntyy vieläkin enemmän. Kahden pysyvän koukun lisäksi ylimääräisessä lattiassa on erilliset laukkukoukut. Ylä-ja alalattian väliin on kätketty säilytystila. Lisävarustevalikoimaan kuuluu mm. kuormanjakajamatto, joka pitää pienemmät tavarat turvassa ja järjestyksessä, sekä tavaratilan järjestäjä, joka sisältää tavaratilan jakajan, kuormahihnan ja kaksi lattiakiskoa.

Kätevää säilytystilaa
Kyynärnojan alla on säilytyslokero CD-levyille ja muille pienille tavaroille. Se sisältää myös liittimen USB-/iPod-laitteelle tai AUX-liitännän audiojärjestelmästä riippuen. Kyynärnojaa voi säätää tarjoamaan kuljettajalle lisätukea. Kyynärnojan edessä konsolissa on kaksi mukitelinettä ja 12 V:n virtapistoke. Hansikaslokerossa on tilaa kahdelle juomatölkille tai -pullolle, jotka automaattisen ilmastoinnin tarjoama jäähdytys pitää viileinä. Muita mukavuusominaisuuksia ovat:

-  Pääntukien korkeuden säätö etuistuimilla ja keskimmäisellä takaistuimella.
-  Kynäpidike hansikaslokerossa.
-  Integroitu mukiteline takaistuimella.
-  Kätevää säilytystilaa kojetaulun alla, etuistuinten istuinosissa, etuistuinten selkänojissa ja takaistuinten reunoissa.

Yksi talvista seikkailijaa ilahduttava yksityiskohta on oma säilytyspaikka jääraaputtimelle kummankin etuoven paneelissa.

Seitsemän erilaista valaistusvaihtoehtoa
Sisävalaistus on suunniteltu tarjoamaan teatterivalaistuksen kaltaista tunnelmaa. LED-valot valaisevat strategiset alueet. Kuljettaja voi nauttia punaisesta ja sinisestä asetuksesta, joka säätää valoja sisälämpötilan mukaan, tai valita seitsemästä muusta teemasta. Etu-ja takaosan lukuvalot voi himmentää.

Neliveto lisää kyvykkyyttä
V40 Cross Country on varustettu luokkansa johtavalla ajodynamiikalla. T5-bensiiniversioon onsaatavana neliveto, joka parantaa auton suorituskykyä kaikissa olosuhteissa.Viisisylinterinen2,5 litranT5-moottori kehittää tehoa 254 hevosvoimaa ja vääntöä 400 Nm,mukaan lukien 40 Nm:n yliahtotoiminto kiihdytyksissä. Moottorin parina toimii automaattivaihteisto.Kiihtyvyys 0-100 km/hon 6,1 sekuntia. Polttoaineen kulutus on 7,8 l/100 km (yhdistetty).Lisäksi tarjolla on 1,6-litrainen GTDi-moottori T4, joka kehittää tehoa 180 hevosvoimaa ja vääntöä270 Nm, mukaan lukien 30 Nm:n yliahtotoiminto. Polttoaineen kulutus on 5,5 l/100 km ja vastaavatCO2-päästöt ovat 129 g/km.

Sulava Powershift-vaihteisto
T5-versioon on yhdistetty kuusivaihteinen automaattivaihteisto, kun T4 taas on saatavana kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston ja kuusivaihteisen Powershift-automaattivaihteiston kanssa. Powershift toimii periaatteessa samaan tapaan kuin kaksi rinnakkaista käsivalintaista vaihteistoa erillisillä kytkimillä. Järjestelmä mahdollistaa nopeat ja taloudelliset vaihteidenvaihdot.

Taloudelliset dieselmoottorit
Viisisylinterinen2,0 litranD4-turbodieselmoottori on optimoitu taloudellista ajonautintoa varten. Se kehittää tehoa 177 hevosvoimaa ja vääntöä 400 Nm laajalla käyntinopeusalueella. Kiihtyvyys 0­100 km/h on 8,3 sekuntia automaattivaihteiston kanssa (8,6 sekuntia käsivalintaisella vaihteistolla). Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt ovat 4,4 l/100 km ja 117 g/km käsivalintaisen vaihteiston kanssa ja 5,2 l/100 km ja 137 g/km automaattivaihteistolla (yhdistetty). Lisäksi tarjolla on 2,0-litrainen D3-turbodieselmoottori, joka kehittää tehoa 150 hevosvoimaa ja vääntöä 350 Nm. Molempiin dieselmoottoreihin on saatavana kuusivaihteinen automaattivaihteisto ja kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

D2-versio luokkansa matalimmilla CO2-päästöillä: 99 g/km
V40 Cross Countryn D2-versio synnyttää CO2-päästöjä ainoastaan 99 g/km, ja vastaava polttoaineen kulutus on vain 3,8 l/100 km. Tämä 1,6-litrainen moottori kehittää tehoa 115 hevosvoimaa ja vääntöä 285 Nm, mukaan lukien 15 Nm:n yliahtotoiminto. D2-moottorin parina toimii kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Moottori sisältää myös start/stop-toiminnon.

Start/stop kaikissa versioissa
Kaikissa moottoriversioissa on vakiona start/stop-tekniikka ja jarrutusenergiaa hyödyntävä järjestelmä, olivatpa ne varustettu käsivalintaisella tai automaattivaihteistolla.

Alamäkihidastin
Suuria korkeuseroja sisältäviä seikkailuja helpottaa V40 Cross Countryn alamäkihidastin, joka on saatavana T5-nelivetoversioon. Järjestelmä säätää auton nopeutta automaattisesti jyrkkiä alamäkiä laskeuduttaessa. V40 Cross Country sisältää myös käytännöllisen mäkilähtöavustimen, joka tekee ylämäessä liikkeelle lähtemisestä helppoa.

Painopiste Euroopassa ja Kiinassa
Volvo odottaa myyvänsä uutta Volvo V40 Cross Country -mallia 17 000 kappaletta vuodessa. Noin 50 prosenttia kokonaisvolyymista menee eurooppalaisille asiakkaille ja noin 30 prosenttia kiinalaisille asiakkaille. V40 Cross Country -mallia valmistetaan Volvo Car Corporationin tehtaalla Belgian Gentissä. Tuotanto käynnistyy vuoden 2012 marraskuussa.

Suomen ennakkomyynti alkaa lokakussa. Volvo V40 Cross Country –malliston alkaen hinta (D2 kinetic manuaalivaihteinen, CO2-päästöarvolla 99 g/km) on 31.410,95 euroa.

Huomautus: Tässä lehdistötiedotteessa mainittuja erityisominaisuuksia lukuun ottamatta uusi V40 Cross Country on saatavana samoilla ominaisuuksilla kuin täysin uuden Volvo V40:n normaali versio. Yksityiskohtaisia tietoja on Volvo V40:n muotoilua, Sensus-järjestelmää, ajamista ja turvallisuutta koskevissa lehdistötiedotteissa.

Volvo Auto, tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, [email protected], puh. 09-5044 5325 Lisätietoa, video ja korkearesoluutiokuvia:
www.media.volvocars.com
www.volvocars.com
Tämän lehdistömateriaalin tiedot ja kuvaukset koskevat Volvo Carsin kansainvälistä automallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Autojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.