Volvo Concept Recharge esittelee Volvo Carsin täyssähköistä tulevaisuutta

1. heinäkuu 2021

Skandinaavisen designin perinteille uskollinen konseptimalli noudattaa filosofiaa ”vähemmän mutta paremmin”. Poistamalla polttomoottorin suunnittelijat ovat voineet kehittää auton mittasuhteita ja kasvattaa sisätiloja parantaen samalla auton aerodynaamista tehokkuutta. Lopputuloksena on syntynyt auto, joka tarjoaa aidosti parempia ratkaisuja ja tukee kestävän kehityksen mukaista perhe-elämää.

Volvon ensimmäisen sukupolven sähköautoilla on sama pohjarakenne kuin polttomoottoria käyttävillä autoilla, mikä vaatii tasapainoilua mittasuhteiden ja tilan väillä, jotta sekä akusto että polttomoottori sopivat autoon.

Volvon seuraavan sukupolven täyssähköauton – joista ensimmäinen on yhtiön uudelle sähköiselle teknologia-alustalle suunniteltu SUV-malli – tasainen pohjarakenne esitellään ensimmäisenä Concept Rechargessa.

Poistamalla moottorin ja korvaamalla sen tasaisen pohjarakenteen alle asennettavalla akustolla suunnittelijat ovat voineet pidentää akseliväliä ja suurentaa auton pyöräkokoa. Ylitykset ovat lyhyemmät, ja sisätilaa on enemmän. Autossa on esimerkiksi suuri säilytystila etuistuinten välissä.

Concept Recharge -konseptimallissa nämä kehitysaskeleet ovat antaneet suunnittelijoille mahdollisuuden sijoitella istuimia uudelleen, optimoida kattoprofiilin ja laskea auton konepeltiä säilyttäen samalla korkean istuma-asennon, josta Volvo XC40:n, XC60:n ja XC90:n kuljettajat pitävät. Tämä lähestymistapa tarjoaa aerodynaamisia etuja tavalliseen SUV-malliin verrattuna, mikä puolestaan pidentää toimintamatkaa.

Uusi konseptiauto esittelee myös Volvon uutta muotokieltä. Se jatkaa teemaa ”vähemmän mutta paremmin”, ja kaikki tarpeeton on poistettu autosta. Jäljelle jääneet elementit on viimeistelty erittäin tarkasti.

Perinteinen etusäleikkö on korvattu kilpimäisellä rakenteella, jota tukee uusi tulkinta Volvon Thorin vasara -ajovaloista. Uusinta HD-teknologiaa käyttävä ratkaisu avautuu pimeällä paljastaen päävaloyksiköt.

“Concept Recharge esittelee Volvon täyssähköistä tulevaisuutta ja uudentyyppistä autoa. Sillä on uudet nykyaikaiset mittasuhteet, jotka kulkevat käsi kädessä mukautumiskyvyn kanssa ja näyttävät, mitä huipputeknologia voi saada aikaan muotoilussa”, Volvon muotoilujohtaja Robin Page sanoo.

Volvon uusi muotokieli näkyy myös Concept Recharge -auton sisätiloissa. Tasainen pohjarakenne tarjoaa enemmän tilaa ja paremman istuma-asennon kaikille autossa oleville.

Suuri 15 tuuman kosketusnäyttö on uuden yhdistetyn tieto- ja viihdejärjestelmän ja käyttökokemuksen ydin. Sen käyttö on loogista ja helppoa, ja teknologia auttaa luomaan rauhallista tunnelmaa.

Uusin tieto- ja viihdeteknologia liittyy läheisesti skandinaavisen muotoilun peruspilareihin, kuten puhtaisiin linjoihin ja kestävien ja luonnonmateriaalien runsaaseen käyttöön.

“Loimme Concept Rechargen sisätiloihin skandinaavisen olohuoneen tunnelmaa. Sisustus integroituu uusimpaan käyttäjäkokemusteknologiaan kauniilla ja kestävillä luonnonmateriaaleilla. Jokainen sisustuksen osa on pieni taideteos ja voisi olla esillä yksittäisenä elementtinä huoneessa. Käytämme uusimpia teknologioita, mutta ne eivät ole meille itseisarvo. Keskitymme aina hyötyihin, joita teknologia voi tarjota”, Robin Page toteaa.

Concept Recharge kuvastaa myös Volvon turvallisuustavoitteita tulevina vuosina. Teknologiayritys Luminarin valmistama LiDAR-anturi on tärkeä osa Volvon turvalliseen autonomiseen ajoteknologiaan tähtääviä suunnitelmia. Se on asetettu optimaaliseen sijaintiin auton kattorakenteeseen keräämään tietoja auton ympäristöstä.

“Jatkamme Concept Recharge -autolla Volvon muotoilun DNA:n perinteitä nykyaikaisella ja raikkaalla tavalla kulkiessamme kohti täyssähköistä tulevaisuutta. Auto edustaa kaikkea, mitä uskomme asiakkaiden odottavan täyssähköiseltä Volvolta. Olemme innoissamme voidessamme siirtää tämän filosofian uuden sukupolven autoihin”, Robin Page sanoo.

1.7.2021

Tiedotuspäällikkö Mia Pelttari