Volvo Carsin vakiona saatava turvallisuustekniikka vähentää vakuutuskorvausten määrää 28 prosentilla

11. kesäkuu 2015

Yksi laajimmista autojen törmäyksenestojärjestelmien tieteellisistä tutkimuksista osoittaa, että Volvoihin vakiona saatava City Safety -tekniikka vähentää peräänajoista johtuvien vakuutuskorvausten määrää 28 prosentilla. Ruotsalaisten vakuutusyhtiöiden, Ifin ja Volvian, keräämien  vakuutuskorvaustietojen perusteella tehty City Safety -järjestelmää koskeva tutkimus osoittaa selvästi automaattijarrutusjärjestelmien arvon tosielämän tilanteissa.

Merkittävin City Safetyn tarjoama etu on tekniikan kyky vähentää retkahdus- ja muita niskavammoja, jotka syntyvät hidasvauhtisissa liikenneonnettomuuksissa. Toinen tärkeä hyöty Volvo -kuljettajille on autojen vähäisemmät vauriot ja sitä kautta pienemmät kustannukset.

Vahvaa tilastollista näyttöä

Tutkimus perustuu vakuutusyhtiöiden tietoihin, jotka kattavat yli 160 000 ajoneuvovuotta. Kyseessä on ainutlaatuinen törmäyksenestojärjestelmien analyysi. Toisin kuin poliisilta tai hätäpalveluilta saadut tiedot, vakuutusyhtiöiden tiedot käsittävät kaikki onnettomuudet – riippumatta siitä, loukkaantuiko niissä ihmisiä – mikä tarjoaa kokonaisvaltaisemman kuvan Volvon City Safety -tekniikan suorituskyvystä tosielämässä.

– Volvo esitteli ensimmäisen törmäyksenestotekniikkansa vuonna 2006. City Safety tuotiin vakiovarusteeksi kaikkiin uusiin Volvo-malleihin vuonna 2008. Tämän jälkeen olemme valvoneet tehostetusti törmäyksenestojärjestelmien suorituskykyä Ruotsissa, jossa meillä on 20 prosentin markkinaosuus. Tämä on erittäin merkittävä tilastollinen otanta, jolle löydökset on hyvä perustaa. Joka viides auto Ruotsin maanteillä on Volvo, kertoo Magdalena Lindman, Volvon liikenneturvallisuustietojen tekninen asiantuntija.

Tutkimus osoittaa, että kahden ensimmäisen sukupolven City Safety -järjestelmällä (aktiivinen automaattijarrutus nopeuteen 30/50 km/h asti tietyissä liikennetilanteissa) varustetut autot olivat 28 prosenttia harvemmin mukana onnettomuuksissa.

Halvempi vakuutus

Volvon City Safety -tekniikka tarjoaa välittömiä etuja Volvo -kuljettajille, sillä monet vakuutusyhtiöt myöntävät 20-25 prosentin alennuksia useilla markkinoilla tämän innovatiivisen tekniikan ansiosta. Törmäyksenestojärjestelmät ovat erittäin suosittuja autoilijoiden keskuudessa, jotka viettävät paljon aikaa ohjauspyörän takana nykivässä kaupunkiliikenteessä, jossa riski hidasvauhtiselle törmäykselle on melko suuri. Volvo toi City Safetyn vakiovarusteeksi uusiin malleihin vuonna 2008. Tekniikan ensimmäinen sukupolvi toimi nopeuteen 30 km/h asti. Nopeutta kasvatettiin vuonna 2013 lukemiin 50 km/h. Vuonna 2015 City Safety -järjestelmää on päivitetty uudessa XC90-mallissa, ja se toimii nyt kaikissa nopeuksissa*.

Askel lähemmäksi kohti autonomisia autoja

– Näemme törmäyksenesto- ja ohjausavustinjärjestelmien jatkuvan kehityksen askelina kohti autonomisia autoja. Volvo on jo itsenäisesti ajavien autojen kehitystyön eturintamassa, ja uskottavuutemme autoturvallisuuden alalla on merkittävä etu. Meidän mielestämme törmäyksenestojärjestelmät johtavat lopulta autoihin, jotka eivät joudu onnettomuuksiin ja antavat ihmisille aina vapauden ajaa tai matkustaa mukavasti määränpäähänsä, Magdalena Lindman toteaa.

Volvo 2020 -vision mukaan ruotsalainen autonvalmistaja aikoo valmistaa vuoteen 2020 mennessä autoja, joissa kukaan ei menehdy tai loukkaannu vakavasti. Pidemmällä tähtäimellä tavoitteena on suunnitella autoja, jotka eivät joudu onnettomuuksiin lainkaan. Puolueettoman törmäyksenestojärjestelmien etuja ja tehokkuutta käsittelevän tutkimuksen tulokset julkistettiin 24. ESV-konferenssissa Göteborgissa kesäkuussa.

Huomautuksia toimittajille:

*Koskee vain uusia XC90-autoja. Muissa nykyisissä Volvo-malleissa City Safety toimii nopeuteen 50 km/h asti.

Lyhyesti ESV-konferenssista

Yhdysvaltojen kansallisen tieliikenneturvallisuusjärjestön (NHTSA) ajoneuvoturvallisuusvirasto vastaa kansainvälisen ajoneuvoturvallisuuden teknisen konferenssin (ESV) järjestämisestä. Konferenssi pidetään kahden vuoden välein. Konferenssin isäntänä toimii etukäteen valittu ESV-jäsenmaa. ESV-osallistujien joukossa on hallitusten jäseniä, autonvalmistajia ja niiden alihankkijoita, turvallisuustutkijoita ja muita ajoneuvoturvallisuuden ammattilaisia, lääketieteen, vakuutusalan ja lainsäädännön ammattilaisia sekä kuluttajia, opiskelijoita ja kansainvälisen median edustajia.

11.6.2015

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab