Volvo Carsin sähköistämisstrategia sai tunnustusta YK:lta

27. syyskuu 2017

Premium-autonvalmistaja Volvo on saanut YK:lta tunnustusta mullistavasta sähköistämisstrategiastaan. Tämä käy ilmi YK:n viimeisimmästä Global Compact -raportista. Global Compact on maailman suurin yritysten kestävään kehitykseen liittyvä aloite.

Aikaisemmin tällä viikolla Global Compactin vuosittaisessa kokouksessa New Yorkissa julkaistu raportti keskittyy Global Compact -jäsenten työhön YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (SDG) tukemisessa. Se nostaa esiin kymmenen pääjohtajaa, jotka ovat näyttäneet esimerkkiä erityisen rohkeilla toimillaan. Yksi heistä on Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Volvo on lisäksi jäsen LEAD-ryhmässä, johon kuuluu joukko sitoutuneita ja kunnianhimoisia yrityksiä Global Compactin sisällä. Volvo on Global Compactin perustajajäsen ja yksi 44 LEAD-yrityksestä yhteensä 9 500 Global Compact -yritysjäsenen joukossa – ja toinen vain kahdesta mukana olevasta LEAD-autonvalmistajasta.

Business Solutions to Sustainable Development -raportissa Håkan Samuelsson kertoo taustoja heinäkuussa julkaistulle Volvon sähköistämisstrategialle.

– Toimimme näin, koska meidän mielestämme se on oikein Volvon tulevaisuuden kannalta. Se tekee meistä vahvempia ja on järkevää liiketoimintaa, Samuelsson toteaa.

Volvosta tuli ilmoituksensa myötä ensimmäinen suurempi autonvalmistaja, joka asettaa sähköistämisen tulevaisuuden toimintansa keskipisteeksi. Vuodesta 2019 lähtien jokainen uusi Volvo -malli sisältää sähkömoottorin, mikä merkitsee pelkällä polttomoottorilla varustettujen autojen jäämistä historiaan.

Sähköistämisilmoitus oli vedenjakajahetki autoteollisuudessa. Muut autonvalmistajat ovat sittemmin seuranneet Volvon esimerkkiä ja antaneet samantyyppisiä ilmoituksia.

Osana strategiaansa Volvo lanseeraa viisi täyssähköautoa vuosina 2019 – 2021. Kolme näistä autoista on Volvon malleja ja kaksi Polestarin urheilullisia malleja. Autovalikoimaa täydennetään myös kaikkien mallien ladattavilla hybrideillä ja kevythybridiversioilla. Kokonaisuus on yksi laajimmista sähköistettyjen autojen mallistoista.

– Volvo näyttää jälleen kerran tietä, ja voimme iloksemme huomata, että autoteollisuus on heräämässä kantamaan vastuutaan. Olemme ylpeitä voidessamme olla YK:n Global Compactin LEAD-jäsen ja olemme iloisia saamastamme tunnustuksesta sitoutumisestamme sähköiseen tulevaisuuteen, sanoo Volvon kestävän kehityksen johtaja Stuart Templar.

Kokonaisen UNGC-raportin ja Volvon sähköistämisstrategiaa käsittelevän Håkan Samuelssonin haastattelun voi lukea täällä .

Volvo isännöi tämän vuoden toukokuussa YK:n Global Compactin pohjoismaisen verkoston kokousta päämajassaan Göteborgissa. Kyseessä oli yksi suurimmista pohjoismaisten yritysten kestävän kehityksen asiantuntijoiden kokouksista YK:n alaisuudessa.

22.9.2017

Lisätietoja: Volvo Car Finland