Volvo Carsin haastaja premium-sedanien segmenttiin on kauan odotettu S90-malli

3. joulukuu 2015

Uusi Volvo S90 tuo Volvon premium-sedanien luokan kärkeen. S90 on Volvolle valtava askel eteenpäin. Ruotsalainen autonvalmistaja on paremmin tunnettu SUV-malleistaan ja sportswagoneistaan, mutta S90:n lanseerauksen myötä se aikoo ravistella premium-sedanien segmenttiä joukosta erottuvalla edustusluokan mallillaan.

S90 on varustettu lukuisilla uusilla tekniikoilla huippuedistyksellisistä turvallisuusratkaisuista pilvipohjaisiin sovelluksiin ja palveluihin. Se on erinomainen osoitus ruotsalaismerkin jatkuvasta muutoskyvystä.

– Kun lanseerasimme XC90-mallin, teimme aikomuksemme selväksi. Olemme nyt vahvasti mukana pelissä. Kymmenen miljardin euron investointi viiden viime vuoden aikana on auttanut meitä luomaan käsityksen Volvosta uudelleen. Lunastamme nyt lupauksemme uudelleensyntyneestä ja vaikuttavasta Volvo -merkistä, kertoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Uusi Volvo S90 on varustettu kehittyneellä puoliautonomisella ajotoiminnolla. Pilot Assist –ajojärjestelmä käyttää ohjauspyörää hienovaraisesti ja pitää auton kaistaviivojen sisällä noin 130 km/h nopeuteen asti. Järjestelmän ei tarvitse enää seurata toista autoa. Pilot Assist -ajoavustin on jälleen yksi askel kohti täydellistä autonomista ajamista, joka on keskeinen innovaatioprojekti Volvolle.

S90-malliin on saatavilla myös puhdas ja voimakas T8 Twin Engine -plug-in-hybridivoimansiirto ja yksi suurten sedanien ylellisimmistä sisustuksista ja kehittyneimmistä tieto- ja viihdejärjestelmistä.

– Ajatuksemme oli tuoda jotakin täysin uutta tähän melko konservatiiviseen segmenttiin ja luoda ulkoasu, joka huokuu johtavuutta ja itsevarmuutta. Sisäpuolella olemme vieneet S90:n seuraavalle tasolle. Tarjolla on ylellinen kokemus, joka takaa mukavuuden ja hallinnantunteen, kertoo Volvon muotoilujohtaja Thomas Ingenlath.

S90 esittelee myös maailman ensimmäisen suurten eläinten havaitsemistoiminnon, joka on osa City Safety -järjestelmää. Se voi havaita suurikokoiset eläimet, kuten hirvet ja hevoset, sekä päivällä että yöllä. Tekniikka antaa varoituksen ja jarrutustukea onnettomuuden välttämiseksi. S90 on myös hyötynyt Volvon investoinneista erittäin kehittyneeseen alustasimulaattoriin.

– S90 on ottanut merkittävän harppauksen eteenpäin ajodynamiikan ja suorituskyvyn suhteen. Olemme suunnitelleet Volvon ajokokemuksen täysin uusiksi. Auto tarjoaa tarkkaa ja innostavaa hallintaa ja mukavuutta, sanoo Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Peter Mertens.

S90 esitellään julkisesti Pohjois-Amerikan autonäyttelyssä Detroitissa. Video autosta löytyy täältä ja kaikki videot liittyen uuteen Volvo S90 -malliin on listattu täällä.

Lisätietoja S90:n teknisistä tiedoista ja mallin lehdistöpaketti löytyy mediasivustolta

2.12.2015

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab