Volvo Carsilta ensimmäinen kolmisylinterinen moottori

21. helmikuu 2018

Premium-autonvalmistaja Volvo tuo uuden kolmisylinterisen Drive-E-moottorin XC40-malliin, joka on yhtiön ensimmäinen auto kompaktien katumaasturien segmentissä. Uusi voimansiirto on ensimmäinen kolmisylinterinen moottori autonvalmistajan 91-vuotisessa historiassa.

Täysin uusi 1,5-litrainen kolmisylinterinen suorasuihkutusbensiinimoottori on kehitetty yhtiön sisällä käyttämällä samaa modulaarista rakennetta kuin Volvon nelisylinterisissä Drive-E-moottoreissa. Kolmisylinterisen moottorin yhteyteen on saatavilla 6-vaihteinen vaihteisto. Valinnainen 8-vaihteinen vaihteisto on tulossa ensi vuonna.

Volvon strategiana on kehittää jatkuvia mittakaavaetuja, joten moottoria valmistetaan samoilla tuotantolinjoilla kuin yhtiön nelisylinterisiä bensiini- ja dieselmoottoreita.

– Uusi kolmisylinterinen moottori on jännittävä kokonaisuus XC40:lle ja Volvolle yleensä. Kompakti moottorirakenne tarjoaa tarvitsemaamme joustavuutta, kun esittelemme lisää voimansiirtovaihtoehtoja XC40-asiakkaille, kertoo Volvon 40-sarjan johtaja Alexander Petrofski.

Samassa yhteydessä Volvon nykyinen 150 hevosvoiman D3-dieselmoottori ja 190 hevosvoiman T4-bensiinimoottori lisätään XC40:n voimanlähdetarjontaan.

Uusi kolmisylinterinen voimansiirto on suunniteltu soveltuvaksi myös Twin Engine -plug-in-hybridiautoihin. Hybridi- ja täyssähkövoimansiirtoversiot lisätään XC40-mallistoon myöhemmin.

XC40-asiakkaille on nyt tarjolla myös ylellinen uusi Inscription-varustelutaso.

Inscription-varustus tarjoaa ulkoisia tyylivaihtoehtoja, kuten 18, 19 tai 20 tuuman vanteet, yksilölliset suojalevyt, sekä sivuikkunoiden ja säleikön kromikoristukset. Sisäpuolella Inscription käsittää mm. uudelleensuunnitellun kristallisen vaihteenvalitsimen nupin sekä tyylikkään Driftwood-koristuksen, jonka Volvo esitteli ensimmäisen kerran palkitussa XC60-mallissa.

XC40-asiakkaat voivat personoida autoaan myös monipuolisilla lisävarusteilla, kuten 21 tuuman Black Diamond Cut -alumiinivanteilla ja uudella tyylisarjalla, joka sisältää ruostumattomasta teräksestä valmistetut suojalevyt ja integroidut tuplapakoputkenpäät.

– Uusi XC40 on nuorekas auto, joka sopii yksilöllisyyttä arvostaville kuljettajille. Haluamme asiakkaidemme voivan ilmaista itseään omalla tavallaan, joten tarjoamme heille enemmän vaihtoehtoja niin suorituskyvyn kuin tyylinkin suhteen, Alexander Petrofski kertoo.

19.2.2018

Lisätietoja: Volvo Car Finland