Volvo Carsille moninkertaista tunnustusta kestävästä kehityksestä sekä huippuarvosana EcoVadisilta

15. helmikuu 2022

EcoVadisin mukaan Volvon kestävän kehityksen toiminta ansaitsee Advanced-arvosanan rakenteellisesta ja aktiivisesta lähestymistavastaan. Volvon saama platinamitali sijoittaa autonvalmistajan terävimpään kärkiprosenttiin EcoVadisin arvioimien 75 000 yrityksen joukossa.

Platinamitali on lisäosoitus siitä, että kestävä kehitys on Volvolle yhtä tärkeää kuin turvallisuus ja sitä priorisoidaan autonvalmistajan kaikissa toiminnoissa.

Volvo sai lisäksi pronssia Standard & Poor’sin (S&P) suorittamassa vuosittaisessa yritysten kestävän kehityksen arvioinnissa. Pronssitulos sijoittaa Volvon kymmenen prosentin kärkijoukkoon autonvalmistajien keskuudessa ympäristöllisiä, sosiaalisia ja yritystoimintoja mitattaessa.

Volvo sai erityistä kiitosta suorituksestaan ympäristökategoriassa sekä toimistaan kasvihuonekaasupäästöjen torjunnassa, energian- ja vedenkulutuksessa sekä jätehuollossa.

Volvo otettiin myös mukaan S&P:n arvostettuun vuoden 2022 kestävän kehityksen vuosikirjaan, joka esittelee kunkin alan parhaita toimijoita. Volvo aikoo parantaa luokitustaan S&P:n arvioinnissa tulevina vuosina.

Tunnettu voittoa tavoittelematon CDP-ympäristöjärjestö on myöntänyt Volvolle Supplier Engagement Leader -tittelin tunnustukseksi työstä ilmastotoimien sulauttamisessa koko toimitusketjuun. Tämä on jatkoa viime vuoden lopulla saadulle A-luokan tulokselle ympäristöllisistä tavoitteista ja ilmastotoimista.

“Kestävä kehitys on meille yhtä tärkeää kuin turvallisuus. Teemme töitä monella rintamalla esimerkiksi hiilijalanjäljen pienentämiseksi, jotta voimme varmistaa, että meistä tulee entistä ympäristöystävällisempi yritys. On rohkaisevaa, että EcoVadis, S&P ja CDP vahvistavat vaativilla arvioinneillaan, että olemme oikealla tiellä”, Volvon kestävän kehityksen johtaja Anders Kärrberg sanoo.

Volvolla on perusteellinen ilmastosuunnitelma, jossa puututaan hiilipäästöihin kaikissa toiminnoissa ja tuotteissa. Tavoitteena on tulla ilmastoneutraaliksi yritykseksi vuoteen 2040 mennessä. Ensimmäisenä konkreettisena askeleena matkalla kohti vuoden 2040 visiota yhtiö aikoo vähentää autokohtaista hiilijalanjälkeä 40 prosentilla vuosien 2018 ja 2025 välisenä aikana.

Ilmastosuunnitelma menee kuitenkin pelkkää autojen sähköistämistä ja pakokaasupäästöjen vähentämistä pidemmälle. Volvo puuttuu hiilipäästöihin myös valmistusverkostossaan, laajemmissa toiminnoissaan ja toimitusketjuissaan. Volvo hyödyntää paremmin arvokkaita materiaaleja ja pienentää hiilivaikutusta kiertotalouden avulla.

Vuodesta 2025 lähtien tavoitteena on vähentää vuosittaisia hiilipäästöjä 2,5 miljoonalla tonnilla ja varmistaa, että 25 prosenttia uusien autojen materiaaleista on kierrätettyjä ja biopohjaisia. Volvo odottaa saavuttavansa vuodessa sadan miljoonan euron säästöt hyödyntämällä kiertotalouden käytäntöjä, kuten uudelleenvalmistusta, kierrätystä ja uudelleenkäyttöä.

EcoVadisin, S&P:n ja CDP:n arvioinneissa käytetty metodologia perustuu kansainvälisille kestävän kehityksen standardeille, ja niiden tarkistuksesta vastaa kestävän kehityksen ja toimitusketjujen asiantuntijoiden tiedeyhteisö.

Erityisesti EcoVadis tarkastelee, kuinka yritykset soveltavat kestävää kehitystä toimitusketjuissaan. Eri alojen sijoittajat ja yritykset ja varsinkin suurten kalustojen ostajat käyttävät enenevissä määrin EcoVadisin, S&P:n, CDP:n ja muiden vastaavien järjestöjen tuloksia hankinta- ja investointipäätöksiä tehdessään.

15.2.2022