Volvo Cars teki kaikkien aikojen parhaimman myynnin vuoden ensimmäisellä puoliskolla

5. heinäkuu 2019

Kiina, USA ja Eurooppa raportoivat kaikki vakaasta kasvusta kuuden kuukauden aikana. Kiinassa kirjattiin kaikkien aikojen suurimmat ensimmäisen vuosipuoliskon ja kesäkuun myyntimäärät. Volvo kasvoi tasaisesti nopeammin kuin muut premium-kilpailijat ja kasvatti markkinaosuuttaan näillä alueilla.

Ensimmäisen vuosipuoliskon tulos pohjautuu Volvon palkitun SUV-malliston (XC60, XC40 ja XC90) jatkuvaan suureen kysyntään. Yhtiön uusimmat mallit, V60-sportswagon, V60 Cross Country ja USA:ssa valmistettava S60-sedan, vaikuttivat myös myönteisesti kasvaneisiin myyntimääriin. Volvo on lisäksi aloittanut kevythybridiversioiden ensimmäiset toimitukset asiakkaille.

Volvo myi kesäkuussa yhteensä 62 775 autoa, mikä oli kaksi prosenttia vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Laskusuuntaus on lähtöisin Euroopasta, jossa kuukauden myynti putosi 9 prosenttia 30 234 autoon. Volvon suurin markkina-alue Euroopassa, Ruotsi, ilmoitti 41,7 prosentin myynninlaskusta 5 762 autoon. Myynti Ruotsissa oli kesäkuussa vähäisempää, koska autoja toimitettiin viime vuonna samassa kuussa tavallista enemmän uuden päästöveron käyttöönoton vuoksi.

Myynti Euroopassa pysyi vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana vakaana. Kasvua oli 6 prosenttia, ja myyntivetureina olivat XC40, XC60 sekä uusi V60. Kokonaismyynti tammikuusta kesäkuuhun ylsi 174 398 autoon. Iso-Britannia ja Saksa ilmoittivat 29,6 ja 32 prosentin kasvusta.

Volvo ilmoitti historiansa suurimmasta ensimmäisen vuosipuoliskon myynnistä Kiinassa. Autoja myytiin yhteensä 67 741 kappaletta, ja kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon oli 10,2 prosenttia. Paikallisesti valmistettavien XC60- ja S90-mallien vahva kysyntä vauhditti kasvua kuuden kuukauden aikana. Volvo saavutti kesäkuussa Kiinassa ennätysmyynnin yhden kuukauden aikana. Autoja myytiin yhteensä 13 238 kappaletta, ja kasvua oli 13,3 prosenttia.

Volvon myynti USA:ssa ylsi 50 120 autoon vuoden ensimmäisen puoliskon aikana. Kasvua edellisvuoden samaan ajanjaksoon verrattuna oli 5,2 prosenttia. Autonvalmistajan SUV-mallit (XC90, XC60 ja XC40) säilyttivät suosionsa alueella ja vaikuttivat suuresti kasvuun.  Kesäkuussa autoja myytiin USA:ssa 9 934 kappaletta (kasvua 0,7 prosenttia).

Alla on alueellinen erittely myynnistä.

Kesäkuu     Tammi-kesä
  2018 2019 Muutos 2018 2019 Muutos
Eurooppa 33 213 30 234 -9 % 164 480 174 398 6 %
Kiina 11 688 13 238 13,3 % 61 480 67 741 10,2 %
USA 9 868 9 934 0,7 % 47 622 50 120 5,2 %
Muut 9 289 9 369 0,9 % 44 057 48 567 10,2 %
Yhteensä 64 058 62 775 -2 % 317 639 340 826 7,3 %

Maailmanlaajuisesti XC60 oli edelleen Volvon myydyin malli vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Sitä myytiin yhteensä 97 203 kappaletta (2018: 88 786 kappaletta). Seuraavina vuorossa olivat XC40 yhteensä 61 864 kappaleella (2018: 23 741 kappaletta) ja XC90 yhteensä 47 818 kappaleella (2018: 47 658 kappaletta).

5.7.2019

Tiedotuspäällikkö Mia Pelttari, [email protected], puh. 0400-441117