Volvo Cars ottaa autoissaan käyttöön 180 km/h nopeusrajoituksen torjuakseen ylinopeuden vaaroja

12. maaliskuu 2019

Yhtiön visiona on, että vuodesta 2020 lähtien kukaan ei menehdy tai loukkaannu vakavasti uudessa Volvo -autossa. Kyseessä on yksi autoteollisuuden kunnianhimoisimmista turvallisuustavoitteista. Volvolla kuitenkin ymmärretään, että pelkkä tekniikka ei yksin riitä onnettomuuksien ehkäisyyn, joten se keskittyy myös kuljettajien käyttäytymisen muuttamiseen.

Volvon tutkimukset ovat tunnistaneet kolme huolenaihetta, jotka aiheuttavat aukkoja tavoitteessa ehkäistä vakavat loukkaantumiset ja kuolemantapaukset kokonaan. Ylinopeus on niistä yleisimpiä.

– Volvo on aina ollut turvallisuusjohtaja ja myös pysyy sellaisena. Tutkimustemme ansiosta tiedämme, mitkä ongelma-alueet ovat, kun on kyse vakavien vammojen ja kuolemantapausten ehkäisystä. Ja vaikka nopeusrajoitus ei ole kaikkivoipa parannuskeino, se on vaivan arvoista, jos voimme pelastaa yhdenkin ihmishengen, kertoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Huippunopeuksien rajoittamisen lisäksi Volvo tutkii myös, kuinka älykäs nopeudenrajoitin ja geoaitatekniikka voisivat automaattisesti vähentää nopeuksia koulujen ja sairaaloiden lähettyvillä tulevaisuudessa.

– Haluamme aloittaa keskustelun siitä, onko autonvalmistajilla oikeus tai jopa velvollisuus asentaa autoihinsa tekniikkaa, joka muuttaa kuljettajan käyttäytymistä ja puuttuu ylinopeuteen, päihtyneenä ajamiseen tai keskittymiskyvyn herpaantumiseen. Meillä ei ole varmaa vastausta tähän kysymykseen, mutta meidän tulee johtaa keskustelua ja olla edelläkävijä tällä alalla, Håkan Samuelsson toteaa.

Ongelma ylinopeudessa on se, että tiettyjen nopeuksien yläpuolella auton turvallisuustekniikka ja älykäs infrastruktuuri eivät enää pysty ehkäisemään vakavia vammoja tai kuolemantapauksia onnettomuustilanteessa. Tämän vuoksi useimmissa länsimaissa on käytössä nopeusrajoitukset. Ylinopeus on kuitenkin yksi yleisimmistä kuolinsyistä liikenteessä.

Miljoonat ihmiset saavat ylinopeussakkoja joka vuosi, ja USA:n liikenneturvallisuusvirasto NHTSA:n liikenneonnettomuustiedot osoittavat, että 25 prosenttia kaikista liikennekuolemista USA:ssa vuonna 2017 johtui ylinopeudesta.

Volvon turvallisuusasiantuntija Jan Ivarssonin mukaan ihmiset eivät yksinkertaisesti ymmärrä ylinopeuden mukanaan tuomia vaaroja.

– Me ymmärrämme käärmeisiin, hämähäkkeihin ja korkeisiin paikkoihin liittyvät vaarat, mutta emme niinkään nopeuksien synnyttämiä uhkia. Kuljettajat ajavat usein liian nopeasti ja mukauttavat nopeuttaan huonosti vallitsevaan liikennetilanteeseen ja omiin ajotaitoihinsa nähden. Meidän täytyy tukea parempaa käyttäytymistä ja auttaa ihmisiä ymmärtämään ylinopeuden vaarat, Ivarsson toteaa.

Ylinopeuden lisäksi turvallisuustyötä hidastaa kaksi muuta ongelma-aluetta, joista toinen on yhtä ilmeinen kuin ylinopeus. Kyseessä on päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen. Alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena ajaminen on laitonta suuressa osaa maailmaa, mutta se on edelleen merkittävä onnettomuuksien syy nykypäivän maanteillä.

Toinen osa-alue on keskittymisen herpaantuminen. Kuljettajat, joiden keskittymistä häiritsee matkapuhelin tai muu häiriötekijä, ovat suuri riski liikenteessä. He ovat monella tapaa yhtä vaarallisia kuin rattijuopot.

Volvo esittelee humaltuneena ajamista ja keskittymisen herpaantumista ehkäiseviä ajatuksia erityisessä turvallisuustapahtumassa Göteborgissa, Ruotsissa 20. päivä maaliskuuta.

Yrityksestä

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa.Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.