Volvo Cars kehittää yhteistyössä Breathen kanssa uuden sukupolven pikalatausteknologiaa

14. maaliskuu 2024

Integroimalla Breathen ohjelmiston Volvon itse kehittämään akunhallinta-alustaan Volvo voi optimoida latausteknologiansa suorituskyvyn ja tarjota asiakkailleen entistä nopeampia latausaikoja ja paremman yleisen ajo- ja latauskokemuksen.

Volvo ottaa uuden teknologian käyttöön uuden sukupolven täyssähköautoissaan, joissa sen odotetaan lyhentävän latausaikaa 10 prosentin varauksesta 80 prosentin varaukseen jopa 30 prosentilla*. Energiatiheys ja toimintamatka pysyvät entisellä tasolla. Ja mikä parasta: latausajan parannukset kestävät akun koko käyttöiän akun kuntoon vaikuttamatta.

Yhteistyö Breathen kanssa on seurausta yrityksen Breathe Charge -lippulaivatuotteen hankintasopimuksesta, ja se on viimeisin Volvo Cars Tech Fundin tekemä investointi. Sijoitus on vahva osoitus Volvon halusta johtaa premium-sähköautojen kehitystä ja tulla pelkästään täyssähköautojen valmistajaksi vuoteen 2030 mennessä.

Lontoossa sijaitseva Breathe on startup-yritys, joka jakaa Volvon innostuksen sähköiseen liikkumiseen ja innostavaan ajokokemukseen. Breathe kehittää akunhallintaohjelmistoja, joiden tavoitteena on tehdä sähköistämisestä nopeampaa, parempaa ja kestävämpää.

“Investointi ja kaupallinen yhteistyö Breathen kanssa auttaa meitä käsittelemään sähköautojen omistajien tuttua kipupistettä ja tekee lataustarjonnastamme entistä kilpailukykyisempää”, sanoo Volvo Cars Tech Fundin pääjohtaja Ann-Sofie Ekberg. “Nopeammat latausajat varausalueella, jolla asiakkaat yleensä pikalataavat autoaan, ovat merkittävä askel oikeaan suuntaan, kun jatkamme sähköisen liikkumisen tehostamista ja tuomme sen yhä useampien ulottuville.”

Ohjelmiston määrittämät akut
Ennalta määritettyihin sääntöihin perustuvan perinteisen porrastetun latauksen sijaan Breathen ohjelmisto käyttää mukautuvaa lataamista, joka ohjaa akkua reaaliaikaisesti ja lyhentää latausaikoja merkittävästi.

Algoritmeja käyttämällä ongelmisto ohjaa latausprosessia akun kunnon mukaan ja tuottaa parhaan mahdollisen ajokokemuksen. Samalla vältytään litiumin kerrostumiselta, joka voi heikentää akun suorituskykyä ja elinkaarta.

Investointi Breatheen auttaa Volvoa keskittymään täyssähköiseen tulevaisuuteen ja sopii hyvin myös Volvon tavoitteisiin saavuttaa nollanettopäästöt ja tulla kiertotalousyritykseksi vuoteen 2040 mennessä. Uusi teknologia lyhentää autojen latausaikoja ilman akuston rakenteen muutoksia tai ylimääräisten materiaalien louhintaa, joten se ei aiheuta ylimääräisiä ympäristövaikutuksia.

Koska ohjelmisto on täysin yhteensopiva Volvon uuden sukupolven täyssähköautojen laitteiston kanssa, skaalaaminen on helppoa, kun Volvo odottaa sähköautojen myynnin kasvavan merkittävästi tulevina vuosina.

“Olemme erittäin tyytyväisiä tähän investointiin ja hankintasopimukseen Volvo Carsin kanssa ja tuemme yhtiön jännittävää matkaa kohti täyssähköistymistä”, sanoo Breathe Battery Technologiesin pääjohtaja tohtori Ian Campbell. “Teknologiamme käyttäminen suuressa mittakaavassa Volvon uuden sukupolven sähköautoissa avaa ovia innovatiiviselle autosuunnittelulle ja suorituskykyparannuksille. Jaamme yhteisen intohimon sähköistä liikkumista kohtaan, ja käytännöllinen pikalataus on yksi kulmakivistä, joka mahdollistaa sähköisen tulevaisuuden.”

Volvo Cars Tech Fund on perustettu vuonna 2018. Se investoi autoteollisuutta muuttaviin yrityksiin ja teknologia-aloihin, kuten sähköistämiseen, tekoälyyn, autonomiseen ajamiseen, kestävään kehitykseen ja verkkokauppaan. Tech Fund auttaa strategisilla investoinneillaan startup-yrityksiä menestymään ja kiihdyttämään maailmanlaajuista liikkumisessa tapahtuvaa muutosta.

* Eri akustot tuottavat erilaisia latausaikoja. Testit osoittivat latausaikojen parantuvan 15–30 %.

14.3.2024