Volvo Cars ja Autoliv kehittävät yhdessä autonomisen ajamisen tekniikkaa

13. lokakuu 2015

Premium-autoja valmistava Volvo ja autojen turvallisuustekniikkaan erikoistunut Autoliv ovat johtavia tekijöitä autoturvallisuuden saralla. Nyt yritykset ovat aloittaneet yhteistyön mullistavassa Drive Me -projektissa, joka on maailman ensimmäinen suuren mittakaavan autonomisen ajamisen hanke.

Drive Me -projekti käsittää 100 itseajavaa Volvo -autoa, joita tavalliset perheet ja kuljettajat käyttävät julkisilla tiellä jokapäiväisessä liikenteessä Göteborgissa, Ruotsissa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun autonomiset autot ovat yleisessä päivittäisessä käytössä.

Volvo Cars ja Autoliv työskentelevät yhdessä ja kehittävät uusia turvallisuustekniikoita. Molempien yritysten insinöörit ja asiantuntijat pyrkivät jatkuvasti esittelemään yhä edistyksellisempiä aktiivisia turvallisuusjärjestelmiä.

Drive Me on laaja yksityisen ja julkisen sektorin yritysten välinen projekti, jossa ovat mukana mm. Volvo, Ruotsin liikenneministeriö, Chalmersin yliopisto, Lindholmenin tiedepuisto ja Göteborgin kaupunki.

– Olemme iloisia voidessamme toivottaa Autolivin tervetulleeksi Drive Me -perheeseen. Autonominen ajaminen tekee maanteistä parempia ja turvallisempia. Mitä nopeammin voimme kehittää tarvittavia tekniikoita ja alkaa tarjota niitä autoissamme, sitä parempi, toteaa Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Autolivin mukanaolo Drive Me -yhteistyössä synnyttää merkittäviä hyötyjä. Autolivin monipuolinen tutkimus- ja kehitystyö sekä autoturvallisuusosaaminen edesauttavat uusimpien aktiivisten turvallisuusjärjestelmien ja autonomisen ajamisen tekniikan kehitystä.

Drive Me -projektin yhteistyökumppaneissa kuvastuvat monet automatisoituun ajamiseen liittyvät hyödyt, kuten tehokkaampi tienkäyttö, taloudellisempi ajoneuvon käyttö, vähemmän ruuhkaiset kadut ja parempi kaupunkisuunnittelu.

Yksi erittäin tärkeä autonomisen ajamisen tuoma potentiaalinen hyöty on pienempi onnettomuuksien, loukkaantumisten ja kuolintapauksien määrä. Puolueettomien tilastojen mukaan yli 90 prosenttia kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on todennäköisesti peräisin inhimillisestä virheestä, yleensä keskittymisen puutteesta.

Itseajava auto voi havaita vaaralliset tilanteet ja reagoida niihin. Nykyiset aktiiviset turvallisuusjärjestelmät, kuten automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti ja kaistalla pysymisapu ovat esimerkkejä  ensimmäisistä askeleista kohti autonomista ajamista.

Kehittyneet kuljettajan tukijärjestelmät tunnistavat vaaratilanteet ja varoittavat niistä ja/tai estävät ne käyttämällä erilaisia anturitekniikoita, kuten tutkia.

– Kun itseajavien autojen kehitys jatkuu, inhimillisen virheen mahdollisuus pienenee, ja lopulta nämä autot tarjoavat aivan uudenlaista turvallisuutta, kertoo Autolivin pääjohtaja Jan Carlson.

Drive Me -projekti käynnistyi vuonna 2013, ja ensimmäisten perheiden odotetaan ajavan autonomisilla autoilla Göteborgissa vuonna 2017.

1.10.2015

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita:
www.media.volvocars.com
www.volvocars.fi