Volvo Cars esittelee maailman ensimmäisen moniadaptiivisen turvavyön tulevassa Volvo EX60 -mallissa

Volvo Cars esittelee maailman ensimmäisen moniadaptiivisen turvavyön tulevassa Volvo EX60 -mallissa
5. kesäkuu 2025

Uusi moniadaptiivinen turvavyö voi käyttää sisäisten ja ulkoisten anturien tietoja ja mukautua tilanteeseen ja henkilön ominaisuuksiin, kuten pituuteen, painoon, vartalon muotoon ja istuma-asentoon. Esimerkiksi suurempikokoinen matkustaja saa vakavassa onnettomuudessa vyön korkeamman voima-asetuksen, joka pienentää päävammojen riskiä. Pienikokoisempi matkustaja taas saa lievemmässä onnettomuudessa matalamman asetuksen, joka pienentää kylkiluiden murtumien riskiä.

Tällainen toiminta on mahdollista lisäämällä merkittävästi niin kutsuttuja voimanrajoitusprofiileja, jotka hallitsevat kuljettajaan ja matkustajiin kohdistuvaa voimaa onnettomuudessa. Ja langattomien ohjelmistopäivitysten ansiosta tekniikka vain paranee ajan kuluessa.

“Maailman ensimmäinen moniadaptiivinen turvavyö on jälleen yksi merkkipaalu autoturvallisuudessa ja erinomainen esimerkki siitä, kuinka hyödynnämme reaaliaikaisia tietoja tavoitteenamme pelastaa miljoonia ihmishenkiä. Uusi ratkaisu on merkittävä päivitys nykyaikaiseen kolmipisteturvavyöhön, jonka Volvo kehitti vuonna 1959 ja jonka on arvioitu pelastaneen jo yli miljoona henkeä”, kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Åsa Haglund.

Datan hyödyntäminen turvallisuuden parantamiseksi
Volvo on tehnyt turvallisuustutkimusta jo yli viisi vuosikymmentä ja kerännyt tietokannan yli 80 000:sta tosielämän onnettomuuteen joutuneesta henkilöstä, minkä ansiosta sillä on huikeasti tietotaitoa tosielämän monimutkaisista liikennetilanteista. Tämä on luonut perustan autonvalmistajan turvallisuusinnovaatioille vuosien aikana ja johtanut Volvon turvallisuusstandardiin, joka ylittää viralliset testivaatimukset.

Volvolla on pitkä historia autoista, jotka tarjoavat kaikille yhdenvertaista turvallisuutta tosielämän tietojen perusteella. Autonvalmistaja on tutkinut uusia tekniikoita voidakseen parantaa erilaisten ihmisten suojausta erilaisissa onnettomuustilanteissa.

Nykyaikaiset turvavyöt käyttävät voimanrajoittimia säätääkseen, kuinka paljon voimaa turvavyö kohdistaa ihmiskehoon onnettomuuden aikana. Volvon uusi turvavyö nostaa voimanrajoitusprofiilien määrän kolmesta yhteentoista ja tarjoaa enemmän asetuksia, minkä ansiosta se voi optimoida suoritustehon kutakin tilannetta ja yksilöä varten.

Perinteisistä järjestelmistä poiketen uusi moniadaptiivinen turvavyö voi hyödyntää tietoja eri antureilta, kuten ulkoisilta, sisäisiltä ja törmäysantureilta. Auton järjestelmä analysoi alle silmänräpäyksessä kolarin ominaispiirteet, kuten suunnan, nopeuden ja matkustajan asennon, ja jakaa nämä tiedot turvavyön kanssa. Järjestelmä valitsee sitten näiden tietojen perusteella sopivimman asetuksen.

Paranee ajan kuluessa
Uuden moniadaptiivisen turvavyön ominaisuudet paranevat ajan kuluessa langattomien ohjelmistopäivitysten ansiosta. Volvon kerätessä lisää tietoja auto oppii ymmärtämään paremmin kuljettajaa ja matkustajia, uusia tilanteita ja reaktioita.

Uusi turvavyö on osa Volvon laajempaa turvallisuusekosysteemiä, ja se toimii saumattomasti turvatyynyjen, matkustajien havaitsemisjärjestelmän ja kuljettajan apujärjestelmien kanssa. Tällainen yhteistyö mahdollistaa yhdenmukaiset suojausominaisuudet, parantaa tehokkuutta ja minimoi vammojen riskit.

Turvavyö on testattu ja kehitetty Volvon turvallisuuskeskuksen onnettomuuslaboratoriossa, joka täyttää tänä vuonna 25 vuotta. Alan johtavassa onnettomuuslaboratoriossa Volvon turvallisuusinsinöörit voivat luoda uudelleen lähes minkä tahansa liikenneonnettomuuden ja tehdä testejä, jotka ylittävät liikenneturvallisuuden pakolliset vaatimukset. Tämä monipuolinen laitos on ollut tärkeässä roolissa Volvon säilyttäessä asemansa autoturvallisuuden edelläkävijänä.