Volvo Car Group mukana sähköautojen johdottoman latauksen tutkimusprojektissa

21. tammikuu 2014

Volvo on osallistunut edistykselliseen tutkimusprojektiin, joka on perehtynyt sähköautojen induktiivisen latauksen mahdollisuuksiin. Tulokset osoittavat, että energian siirtämisellä sähkömagneettikentän välityksellä on lupaava tulevaisuus.

-Induktiivisella lataamisella on paljon potentiaalia. Johdoton tekniikka on mukava ja tehokas tapa siirtää energiaa. Tutkimus osoittaa, että se on myös turvallista. Induktiiviselle lataamiselle ei ole vielä yhteistä standardia. Jatkamme tutkimuksiamme ja arvioimme tekniikan mahdollisuutta hybridi-ja sähköautoprojekteissamme, kertoo Volvon sähkökäyttöjärjestelmien varajohtaja Lennart Stegland.

Johdotonta lataamista
Induktiivinen lataaminen käyttää sähkömagneettikenttää johdon sijasta energian siirtoon kahdenkohteen välillä. Induktiokela luo sähkömagneettisen kentän latausasemasta. Toinen induktiokelakannettavassa laitteessa poimii virran sähkömagneettisesta kentästä ja muuntaa sensähköenergiaksi, joka lataa akkua. Tämä tekniikka on yleistä kodin sähkölaitteissa, kutensähköhammasharjoissa, mutta sitä ei ole vielä ollut kaupallisesti saatavilla sähköautojen lataustavarten.-Induktiivisessa lataamisessa auto vain asetetaan latauslaitteen päälle, ja lataaminen käynnistyyautomaattisesti. Uskomme, että tämä on yksi tekijöistä, jotka lisäävät sähköautojen suosiotaasiakkaiden keskuudessa, Lennart Stegland toteaa.

Tutkimustyötä Flandersissa
Valmistunut tutkimusprojekti, joka sisälsi autojen ja bussien induktiivisen lataamisen, käynnistettiin autoteollisuuden Flanders’ Drive -tietokeskuksessa Flandersin alueella Belgiassa. Siinä oli mukana useita yrityksiä, mukaan lukien Volvo Car Group, Bombardier Transportation ja linja-autovalmistaja Van Hool. Projektia rahoitti osittain Flaamin hallitus. Volvo toimitti auton induktiiviseen latausprojektiin. Käytössä oli Volvo C30 Electric -malli, jonka teho oli 89 kW (120 hv). -Testit osoittivat, että Volvo C30 Electric voitiin ladata täyteen ilman virtajohtoa noin 2,5 tunnissa. Teimme samalla tutkimusta hitaasta ja tavallisesta lataamisesta yhdessä Inverton kanssa, joka oli myös yhteistyökumppanina hankkeessa, sanoo Lennart Stegland.

Volvo keskittyy myös sähkötekniikkaan
Volvon kunnianhimoinen sähköstrategia on tuottanut erittäin suositun Volvo V60 Plug-in Hybrid ­mallin, jonka sarjatuotanto käynnistyi vuonna 2012.Yhtiö on myös aloittanut strategisen yhteistyön Siemensin kanssa kehittääkseensähkökäyttötekniikkaa, elektroniikkaa ja lataustekniikkaa sekä näiden järjestelmien integraatiotasähköautoihin.

24.10.2013

Volvo Car Finland, tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325Lisätietoaja korkearesoluutiokuvia:

www.media.volvocars.com