Volvo Car Corporation lisää maailman ensimmäisen diesel plug-in hybridin tuotantoa

28. marraskuu 2012

Volvo Car Corporation aikoo lisätä uuden Volvo V60 Plug-in Hybrid ­mallin tuotantoa. Mallivuoden 2013 aikana valmistettujen 1000 auton jälkeen mallivuoden 2014 tuotanto nostetaan 4000–6000 autoon.

Maailman ensimmäisen diesel plug-in hybridin kokoonpano on integroitu yhtiön muiden automallien valmistuslinjalle Göteborgin Torslandan tehtaalla. Tämä on merkittävä saavutus ottaen huomioon, että edistynyt plug-in hybrid -tekniikka edellyttää kahta täydellistä voimansiirtorakennetta ja kapasiteetiltaan akkua, joka mahdollistaa jopa50 kilometrinajon pelkällä sähköllä. -Olemme alan ensimmäinen yhtiö, joka pystyy integroimaan plug-in hybridin tuotantolinjaan, jossa valmistetaan muita automalleja, Volvo Car Corporationin tutkimus-ja kehitystyöosaston varajohtaja Peter Mertens kertoo. Integrointi vakiotuotantoon antaa plug-in hybridin ostajalle mahdollisuuden valita periaatteessa kaikki V60-malliin tarjolla olevat lisävarusteet.

Yli 300 uutta osaa
Plug-in hybrid -mallin lisälaitteet ja lisäjärjestelmät ovat edellyttäneet mittavia muutostöitä lopulliseen kokoonpanolinjaan. Muutoksen ansiosta uuteen plug-in hybridiin voidaan asentaa yli 300 osaa enemmän kuin vastaavaan perinteiseen V60:een. Muutamia esimerkkejä integroidusta tuotannosta ovat:

• Sähkömoottori voimansiirtoakseleineen asennetaan samassa työasemassa kuin vakiomallisten nelivetomallien vetopyörästö.
  • Jäähdytysjärjestelmä ja suurjännitekaapelit asennetaan samassa yhteydessä auton voimansiirron ja alustan osien kanssa.
  • Akkupaketti nostetaan paikalleen auton takaluukusta lyhyt sivu edellä. Sen jälkeen sitä käännetään matkustamossa neljänneskierros – toimenpide kestää 60 sekuntia ja ylimääräistä tilaa jää alle20 millimetriä

-11,2 kWh:n litiumakku on auton monimutkaisin järjestelmä. Tarkkuustoimenpide, jolla se saadaan paikalleen, on erinomainen esimerkki alan viimeisintä kehitysvaihetta edustavasta kokoonpanoprosessista, Peter Mertens toteaa.

Lisääntynyt kysyntä
Volvo V60 Plug-in Hybrid on Volvo Car Corporationin ja ruotsalaisen sähköyhtiö Vattenfallin tiiviin yhteistyön tulos. Yhtiöt ovat rahoittaneet kehityshankkeen yhdessä. -V60 Plug-in Hybrid on ainutlaatuinen auto ja samalla historiallinen vaihe Volvo Car Corporationin ohella koko autoteollisuudelle. Ensimmäisen vuoden 1000 auton erä myytiin loppuun jo ennen kuin autoja ehdittiin toimittaa jälleenmyyjille, ja seuraavan vuoden tilauskirjat ovat hyvää vauhtia täyttymässä, Mertens toteaa tyytyväisenä.

Ensimmäisestä tuotantoerästä Suomeen saapuu 35 Volvo V60 plug-in hybridiä alkuvuodesta 2013.

19.11.2012
Volvo Auto, tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, [email protected], puh. 09-5044 5325

www.media.volvocars.com
www.volvocars.com

Tämän lehdistömateriaalin tiedot ja kuvaukset koskevat Volvo Carsin kansainvälistä automallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Autojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.