Volvo aloitti uudistuneen mallivuoden 2024 malliston myynnin

1. joulukuu 2022

XC40 Recharge ja C40 Recharge -sähköautot

Volvon suositut XC40- ja C40 -täyssähköautot saavat uuden mallivuoden myötä uudet akut ja uudet moottorit; lisäksi esitellään uusi myyntiversio Single Extended Range. Uudet 69 kWh ja 82 kWh kokonaiskapasiteetin akut ovat saatavilla Single ja Single Extended Range -versioihin, ja 82 kWh akku nelivetoiseen Twin-versioon. 82 kWh:n akkua käyttävissä autoissa pikalatausteho (DC) kasvaa 150 kW:sta 200 kW:iin.

Yksimoottoriset XC40 ja C40 Single-versiot muuttuvat etuvetoisista takavetoisiksi. Tarjolla olevat versiot ovat Single 175 kW (238 hv) ja Single Extended Range 185 kW (252 hv).

Nelivetoisessa Twin-versiossa tehoa on 300 kW (408 hv). Lisäksi takana olevan kestomagneettimoottorin parina toimiva etumoottori muuttuu induktiomoottoriksi. Uusi induktiomoottori mahdollistaa virran säästämisen sallimalla vapaan rullauksen silloin, kun moottoria ei tarvita.

Täyssähköisten XC40 Recharge- ja C40 Recharge-mallien vakioväri muuttuu metallinharmaaksi. Mallien uudet vakiovanteet parantavat energiatehokkuutta.

Uudet akustot pidentävät huomattavasti täyssähköisten XC40 ja C40 -mallien WLTP-päästömittauksen mukaisia toimintamatkoja. XC40-mallin uudet arvioidut toimintamatkat ovat 451-514 km eli jopa 21 prosenttia pidemmät kuin aikaisemmin. C40:n vastaavat arvioidut toimintamatkat ovat 471-532 km, jopa 22 prosenttia pidemmät kuin aiemmin.

Ladattavat 60- ja 90-sarjan Volvot

60- ja 90-mallisarjojen lataushybrideihin uusi mallivuosi tuo tehokkaamman sisäisen AC-laturin. Uusi laturi hyödyntää kahta vaihetta ja sen maksimilatausteho lähes tuplaantuu 6,4 kW:iin. Arvioitu latausaika tyhjästä akusta täyteen pienenee näin 4,5 tunnista 2,5 tuntiin.

Ulkoisia muutoksia 60- ja 90 -mallisarjoissa ovat uusi metallinharmaa vakioväri ja energiatehokkaammat vakiovanteet.

Kattavammasta vakiovarustelusta huolimatta 60- ja 90-sarjojen hintoihin ei tule uudistusten myötä muutoksia.

Volvo Car Finlandin toimitusjohtajan Lasse Ahlstedtin mukaan uudistukset tukevat vahvasti Volvon sähköistämistavoitteita.

”Uudistamalla nykyistä vahvaa mallistoamme parantamalla energiatehokkuutta ja pidentämällä sähköisiä toimintamatkoja osoitamme suunnan autojen kehitystyölle ja tällä tavoin pyrimme vaikuttamaan siirtymiseen kohti kestävämpää sähköistä liikennettä.”

1.12.2022