Uusi XC40 täydentää Volvon mallistoa nopeasti kasvavassa premium-SUV -segmentissä

27. syyskuu 2017

Volvo laajensi tänään SUV-malliensa valikoimaa lanseeraamalla täysin uuden kompaktin XC40-katumaasturin Milanossa, Italiassa.

Uuden XC40 myötä Volvolla on ensimmäistä kertaa historiassaan kolme uutta SUV-mallia automarkkinoiden nopeimmin kasvavassa segmentissä. Tämä mahdollistaa myynnin ja kannattavuuden suotuisan kehityksen jatkossakin.

– XC40 on ensimmäinen tuotteemme kompaktien SUV-mallien kokoluokkaan. Se lisää Volvo -merkin vetovoimaa ja vie brändiä uuteen suuntaan. Malli on tuore, luova ja erottuva uusi Volvo -perheen jäsen. Siksi on luontevaa, että XC40 esitellään täällä Milanossa, eurooppalaisen muodin, taiteen ja muotoilun keskipisteessä, kertoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Uusi XC40 on ensimmäinen malli, joka käyttää Volvon uutta kompaktia modulaarista alustarakennetta (CMA), joka nähdään myös kaikissa muissa tulevissa 40-sarjan autoissa, mukaan lukien täyssähköautot. Geelyn kanssa kehitetty CMA tarjoaa yhtiölle tässä segmentissä tarvittavat tuotantoedut.

Tekniikan osalta XC40 tuo uusista 90- ja 60-sarjan autoista tutut palkitut turvallisuus-, yhteys-, tieto- ja viihdetoiminnot kompaktien SUV-autojen segmenttiin. Suurempien sisarustensa tapaan XC40 korostaa Volvon omien uusien tekniikoiden myönteistä vaikutusta merkin imagoon ja kannattavuuteen.

Kehittyneet tekniikat tekevät XC40:stä yhden markkinoiden parhaiten varustelluista kompakteista  premium-katumaastureista. XC40:n turvallisuus- ja tukiominaisuuksiin kuuluvat mm. Volvon Pilot Assist -ohjausjärjestelmä, City Safety, tieltä suistumisen esto ja suoja, risteävän liikenteen varoitin jarrutustuella sekä 360° kamera, joka auttaa kuljettajia käsittelemään autoa ahtaissa pysäköintitiloissa.

XC40 tarjoaa myös uuden lähestymistavan säilytystiloihin auton sisällä. Nerokas sisämuotoilu antaa XC40:n käyttäjille enemmän käytännöllistä säilytystilaa ovissa ja istuinten alla. Lisäksi puhelimille on oma latauspaikka, pieniä kasseja varten on esiin taitettava koukku ja keskikonsolissa on irrotettava roska-astia.

Uuden XC40 -mallin valinneet ovat ensimmäisiä Volvo -asiakkaita, jotka voivat etäjakaa autonsa ystävien ja perheenjäsenten kesken uuden digitaaliavaintekniikan avulla. Tämä ominaisuus toimii Volvo On Call -varusteen yhteydessä.

XC40-malliin on tuotannon alusta alkaen saatavana nelisylinteriset D4-dieselmoottori ja T5-bensiinimoottori. Enemmän voimansiirtovaihtoehtoja, mukaan lukien täyssähkömalli, lisätään valikoimaan myöhemmin.

Uuden XC40:n tuotanto käynnistyy Volvon tehtaalla Belgian Gentissä marraskuussa. Hinnasto julkistetaan lokakuussa, jolloin myös tilauskirjat avautuvat. Volvo XC40 –mallin alkaen hinta Suomessa on 39.953 euroa.

Katso videot täältä ja täältä

21.9.2017

Lisätietoja: Volvo Car Finland