Uusi täysin sähköinen Volvo EX90: Volvon uuden aikakauden alku

9. marraskuu 2022

Esittelemme Volvo EX90 -mallista alkaen yhden uuden täyssähköisen auton joka vuosi. Tavoitteemme on vuoteen 2030 mennessä myydä ainoastaan täyssähköautoja, mikä on yksi autoteollisuuden kunnianhimoisimmista sähköistämissuunnitelmista ja kriittinen tekijä pyrkimyksissämme olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Paljastimme uuden täysin sähköisen SUV-mallimme maailmalle tänään Tukholman keskustassa kunnianosoituksena ruotsalaisille juurillemme. Koska Volvo on maailmanlaajuinen yhtiö, Volvo EX90 -mallia valmistetaan ensi vuodesta alkaen Yhdysvalloissa ja myöhemmin myös Kiinassa. Siihen mennessä tavoitteemme on, että nämä kaksi tuotantolaitosta ovat myös ilmastoneutraaleja.

Volvo EX90 on uusi skandinaavisen designin klassikko, jonka periaatteena on, että muoto seuraa toimintoa. Se on mukautumiskykyinen ja tyylikäs perheauto, jossa on modernit mittasuhteet sekä huippuluokan tekniikkaa, yhteystoimintoja ja sähköistämisratkaisuja, jotka optimoivat turvallisuuden, tehokkuuden, taloudellisuuden ja estetiikan.

“Volvo EX90 näyttää, missä olemme tällä hetkellä ja minne olemme menossa”, Volvon pääjohtaja Jim Rowan sanoo. “Se on täysin sähköinen malli, jonka toimintamatka yhdellä latauksella on jopa 600 kilometriä. EX90 nostaa turvallisuusstandardejamme entisestään, ja se on ensimmäinen Volvo, joka on aidosti ohjelmistomääritteinen ja osa laajempaa ekosysteemiä, joka yhdistää kotisi ja muut laitteet. Volvo EX90 on uuden alku Volvolle monin eri tavoin.”

Pitää sinut ja läheisesi turvassa

Volvo EX90:n vakioturvallisuus on parempi kuin yhdenkään aikaisemman Volvo -mallin. Se ymmärtää sinua ja ympäristöä, jotta sinä, läheisesi ja muut liikenteessä liikkujat pysyvät turvassa. Se osaa myös tulla älykkäämmäksi ja turvallisemmaksi ajan kuluessa, kun se oppii uusista tiedoista ja vastaanottaa päivityksiä.

Volvo EX90:ssä on sisä- ja ulkopuolella näkymätön turvakilpi, jonka on mahdollistanut uusin tunnistusteknologia. Huippuluokan anturit, kuten kamerat, tutkat ja lidar, on yhdistetty auton tehokkaisiin tietokoneisiin, joissa NVIDIA DRIVE -teknologia käyttää Volvon omaa ohjelmistoa ja luo reaaliaikaisen 360 asteen näkymän maailmasta.

Anturit eivät väsy tai herpaannu. Ne on suunniteltu reagoimaan, kun kuljettaja on murto-osan myöhässä. Lidar osaa tulkita edessä olevaa maantietä päivin ja öin myös suurissa nopeuksissa. Se voi nähdä pieniä kohteita satojen metrien päästä, mikä antaa enemmän aikaa tiedostaa, toimia ja välttää tilanne. Anturit parantavat myös avustetun ajotoiminnon Pilot Assistin luotettavuutta ja suorituskykyä, ja kaistanvaihtojen apuna toimii uusi ohjaustuki.

Näkymätön turvakilpi pitää sinusta huolta myös auton sisätiloissa. Erityiset anturit ja kamerat, jotka perustuvat Volvon itse kehittämiin algoritmeihin, tarkkailevat katsettasi. Teknologian ansiosta Volvo EX90 ymmärtää paremmin kuin yksikään aikaisempi Volvo -auto, kun kuljettaja on unelias tai vähemmän keskittynyt ajamiseen.

Järjestelmä varoittaa kuljettajaa ensin pehmeästi tökkäämällä ja sitten sinnikkäämmin. Ja jos tilanne on vakava ja kuljettaja nukahtaa tai sairastuu ajon aikana, Volvo EX90 pysähtyy turvallisesti ja kutsuu apua.

Huipputeknisten anturien, kuten lidarin, ansiosta Volvo EX90 on myös ensimmäinen Volvo, joka on laitteistoltaan valmis valvomattomaan autonomiseen ajoon tulevaisuudessa.

Teknologiaa, jolla on tarkoitus

Ydinjärjestelmä saa voimansa NVIDIA DRIVEn tekoälyalustoista Xavier ja Orin, Qualcommin Snapdragon® Cockpit -suorittimesta ja Volvon itse kehittämästä ohjelmistosta. Se käyttää useimpia perustoimintoja auton sisällä turvallisuudesta tieto- ja viihdejärjestelmään sekä akun hallintaan. Lopputulos on reaktiivisempi ja nautinnollisempi kokemus auton sisällä.

Toisin sanoen, Volvo EX90 ei ole vain uusi auto, se on erittäin kehittynyt tietokone pyörillä. Mikä parasta, Volvo EX90 voi älypuhelinten ja tietokoneiden tapaan tulla aina vain paremmaksi ajan kuluessa säännöllisten automaattisten ohjelmistopäivitysten ansiosta.

Yhdistämällä huippuluokan Snapdragon® Cockpit -laskenta-alusta Unreal Enginen visualisointikykyyn saavutetaan salamannopeaa tietojenkäsittelytehoa ja korkealaatuista grafiikkaa auton näytöissä. Unreal Engine on Epic Gamesin kehittämä 3D-työkalu, jota käytetään joissakin maailman suurimmissa videopeleissä.

14,5-tuumainen keskinäyttö on väylä markkinoiden parhaimmistoon kuuluvaan tieto- ja viihdejärjestelmään, joka sisältää Googlen palveluita. Googlen sovellukset ja palvelut, mukaan lukien Google Assistantin tarjoama handsfree-tuki, Google Mapsin navigointi ja suosikkisovelluksesi Google Play Kaupasta, ovat kaikki käden ulottuvilla. Volvo EX90:n näytöt auttavat pitämään katseen maantiessä tarjoamalla oikeita tietoja oikeaan aikaan. Volvo EX90 on myöhemmin yhteensopiva myös langattoman Apple CarPlayn kanssa.

5G-vakioyhteyden ansiosta sovellusten asentaminen on todella helppoa aloitusnäytössä, ja saat nauttia erittäin tarkasta navigoinnista. Voit myös suoratoistaa lempimusiikkiasi uuden Bowers & Wilkinsin audiojärjestelmän kautta, joka sisältää pääntukiin integroidut kaiuttimet sekä ensimmäisen kerran Volvossa Dolby Atmos -tekniikan.

Volvo EX90 sisältää vakiona myös puhelinavainteknologian. Älypuhelin toimii auton avaimena ja avaa lukituksen ja käynnistää tervetulo-ohjelman automaattisesti, kun lähestyt autoa. Myös henkilökohtainen profiilisi ladataan automaattisesti, kun astut autoon.

Kaikkea tätä teknologiaa ympäröi yksi markkinoiden miellyttävimmistä ja eleganteimmista sisustuksista, joka on täynnä luonnollisia ja vastuullisesti hankittuja materiaaleja. Sisustus kuvastaa myös kestävän kehityksen tavoitteitamme, joista yksi on olla täysin kiertotalouteen perustuva ja ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Kestävämmän elämäntavan tueksi

Uutta täysin sähköistä teknologia-alustaa käyttävä Volvo EX90 on täydellinen kumppani kestävämpään elämäntapaan. Sen päästötön toimintamatka on jopa 600 kilometriä yhdellä latauksella WLTP-testisyklin mukaisesti. Auto latautuu 10:stä 80 prosenttiin alle 30 minuutissa.

Aluksi saatavilla oleva kaksimoottorinen nelivetoversio saa voimansa 111 kWh:n akusta ja kahdesta kestomagneettisähkömoottorista, jotka kehittävät yhdessä 380 kW (517 hv) tehoa ja 910 Nm vääntöä. Tämä synnyttää yhdessä täysin uuden alustan kanssa sulavan ajokokemuksen.

Volvo EX90 sisältää 15 prosenttia kierrätettyä terästä, 25 prosenttia kierrätettyä alumiinia sekä 48 kiloa kierrätettyjä muoveja ja biopohjaisia materiaaleja, mikä vastaa noin 15 prosenttia autossa käytetystä kokonaismuovimäärästä. Tämä on korkein lukema Volvossa tähän asti.

Volvo EX90 on ensimmäinen automme, jossa on kaikki tarvittava laitteisto kaksisuuntaiseen lataukseen. Tämän teknologian avulla auton akkua voi käyttää ylimääräisenä energianlähteenä esimerkiksi kodin, muiden sähkölaitteiden tai toisen Volvo -sähköauton virrantuottoon. Aiomme tuoda kaksisuuntaisen latauksen tulevaisuudessa tarjolle ensin valituilla markkinoilla.

Huomautuksia

• Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita, ja mainittujen ominaisuuksien ja palvelujen saatavuus voi vaihdella markkinakohtaisesti.
  • Lataus- ja toimintamatkalukemat ovat alustavia ja perustuvat Volvon laatimiin arvioihin ja laskelmiin nelivetoiselle kaksimoottoriselle Volvo EX90 -mallille, eikä näitä lopputuloksia taata. Toimintamatka ja energiankulutus todellisissa olosuhteissa vaihtelevat ajotavan ja muiden ulkoisten tekijöiden mukaan. Latausajat voivat vaihdella, ja ne ovat riippuvaisia eri tekijöistä, kuten ulkolämpötilasta, akun lämpötilasta, latauslaitteistosta, varustetasosta sekä akun ja auton kunnosta. Auton sertifiointi on kesken.
  • Google, Google Play ja Google Maps ovat Google LLC:n tavaramerkkejä.
  • Snapdragon on Qualcomm Technologies, Inc:n ja/tai sen tytäryhtiöiden tuote. Snapdragon on tavaramerkki tai Qualcomm Incorporatedin rekisteröimä  tavaramerkki.

9.11.2022