Uusi kompakti Volvo XC40 tekee lopun auton sisätilojen epäjärjestyksestä

27. syyskuu 2017

Volvo ilmoitti tänään ratkaisusta ongelmaan, jonka monet kuljettajat kohtaavat päivittäin ympäri maailmaa: heidän autostaan puuttuu sopivia ja käytännöllisiä tavaroiden säilytystiloja. Innovatiivista lähestymistapaa hyödyntävä uusi kompakti XC40-katumaasturi, joka julkistetaan tulevina viikkoina, nostaa Volvon kompaktien premium-SUV-mallien kärkinimeksi tilankäytön ja käytännöllisyyden suhteen.

Innolla odotettu Volvo XC40 täydentää yhtiön SUV-mallistoa, johon kuuluvat myös suuri XC90-huippumalli sekä keskikokoinen XC60.

Osana XC40:n kehitystyötä Volvon asiakastutkimustyöryhmä käytti paljon aikaa perehtyessään siihen, kuinka kaupunkilaiset käyttävät autoaan päivittäin ja kuinka he säilyttävät henkilökohtaisia tavaroitaan autossa. Asiakkailta kysyttiin myös, kuinka autojen sisätiloja voisi parantaa. Kävi ilmi, että tulokset olivat hämmästyttävän samankaltaisia eri alueilla ja kaupungeissa, mikä oli arvokasta tietoa Volvolle, kun autonvalmistajan suunnittelijat alkoivat luonnostella uuden XC40:n matkustamoa.

– Kun kysyimme ihmisiltä, kuinka ja missä he säilyttävät päivittäin mukanaan kuljettamiaan tavaroita, kävi selväksi, että useimmat nykypäivän autot eivät vastaa kuluttajien vaatimuksia. Puhelimet liukuvat ympäriinsä keskikonsolissa, noutoruokapussit ovat jatkuvassa vaarassa mennä nurin ja ihmiset vaikeroivat ohjauspyörän takana, kun he yrittävät saada luottokorttia ulos lompakosta. Me päätimme ratkaista nämä ja monet muut kohtaamamme ongelmat, kertoo Volvon 40-sarjan brändijohtaja, Louiza Atcheba.

Jotta uuden XC40:n oviin saatiin lisää säilytystilaa, Volvon suunnittelijat päätyivät radikaaliin ratkaisuun. Siirtämällä kaiuttimet pois ovista ja kehittämällä maailman ensimmäisen ilmajäähdytteisen, kojetauluun asennetun subwooferin Volvo sai oviin riittävästi säilytystilaa kannettavalle tietokoneelle ja tabletille tai parille juomapullolle.

– Kun suunnittelimme keskikonsolia, tavoitteenamme oli miellyttävä muotoilu, mutta myös käytännöllisyys. Halusimme varmistaa, että mukitelineitä voi todellakin käyttää mukitelineinä ja että myös itse muotoilu tarjoaa säilytystilaa esimerkiksi kolikoille, korteille ja latauskaapeleille. Yksi painopiste oli puhelimen säilytystila, joka tarjoaa myös langattoman latausmahdollisuuden ja USB-liitännän, kertoo Volvon designjohtaja Conny Ewe Blommé.

Hansikaslokeroon on lisätty pieni taitettava koukku, johon voi kiinnittää pienet ostokset tai noutoruokapussit. Molempien etuistuinten alla on säilytystilaa, johon mahtuu pienikokoinen tabletti tai muita pienempiä tavaroita.

XC40:n kojetaulussa on paikat luottokorteille, jolloin kortit ovat nopeasti käytettävissä. Konsolissa kyynärnojan alla on suuri säilytystila, johon mahtuu vaikkapa nenäliinalaatikko. Erityinen irrotettava lokero tekee roskien hävittämisestä helppoa.

– Olemme suunnitelleet tavaratilaan kätevän taitettavan lattiajärjestelmän, jolla voidaan erotella matkatavaroita ja joka auttaa hyödyntämään täyttä tavaratilaa ilman lattian poistamista autosta. Takaistuinten elektroninen taittomekanismi tuottaa tasaisen tavaratilan lattian napin painalluksella, Conny Ewe Blommé jatkaa.

XC40 sisältää myös ylös taitettavan tavaratilan jakajan, jossa on kaksi koukkua ja joka pitää hyvää huolta ostoskasseista tai muista matkatavaroista.  Neljä kuormansidontalenkkiä tekevät auton kuormaamisesta vaivatonta. Yksityinen lukittava säilytyslokero on lisätty tavaratilan lattian alle.

– Monet XC40:n ominaisuudet perustuvat laaja-alaiseen asiakastutkimukseen. Juhlistamme XC40:n kanssa epäjärjestyksen loppua. Haluamme varmistaa, että kaikki tarpeellinen on käden ulottuvilla mutta poissa silmistä. Epäjärjestyksen poistaminen voi vapauttaa myös mielesi turhasta painolastista, Louiza Atcheba toteaa.

Katso video täältä

24.8..2017