Täysin uusi Volvo XC90 tarjoaa mullistavan käyttöliittymän

25. heinäkuu 2014

Painikkeet on korvattu suurella kosketusnäytöllä

Innovatiivista, intuitiivista ja helppokäyttöistä tekniikkaa

Myöhemmin tänä vuonna paljastettavan täysin uuden Volvo XC90 -mallin suunnittelijat ja insinöörit ovat määritelleet uudelleen tavan, jolla kuljettajat käyttävät autoa. Tavallisista painikkeista on luovuttu, ja niiden tilalla toimivat suuri tablettitietokonemainen kosketusnäyttö, tuulilasinäyttö ja ohjauspyörän peukalosäätimet.

Lopputulos on markkinoiden nykyaikaisin ohjausjärjestelmä, jota on todella helppo käyttää. Kuljettajat voivat pitää katseensa mahdollisimman paljon maantiessä ja samalla käyttää tai säätää järjestelmää. Ratkaisu hyödyntää myös auton sisätiloja tehokkaammin ja tarjoaa monia lisäetuja, kuten integroituja pilvipohjaisia sovelluksia musiikin suoratoistoa ja muita palveluja varten. Tarjolla on esimerkiksi maailman ensimmäinen integroitu Park and Pay -sovellus ja mahdollisuus käyttää Apple iOS -laitteita kosketusnäytön kautta. -Autot muodostavat yhä tiiviimmän yhteyden Internetiin ja voivat tarjota runsaasti toimintoja ja viihdepalveluja. Siksi tapaan, jolla kuljettaja on vuorovaikutuksessa auton järjestelmien kanssa, täytyy kiinnittää enenevissä määrin huomiota. On olennaista, että palvelut eivät heikennä turvallisuutta ja että ne tukevat ajotehtäviä helppotajuisesti, kertoo Volvon elektroniikka-ja sähkötekniikan johtaja Thomas M. Müller. Monissa muissa markkinoilla olevissa premium-autoissa käytettävä tyypillinen toimintojen ohjausjärjestelmä voi sisältää yli 30 painiketta, jotka on ripoteltu eri puolille kojetaulua, mikä tekee niiden käytöstä haastavampaa ja saattaa häiritä kuljettajan keskittymistä.

Sensus – vaistonvaraista ymmärrystä
Volvon uusi, myös Suomen kielellä toimiva, käyttöliittymä on osa Sensus-konseptia, ja se sisältää uudenkosketusnäyttölaitteiston ja -ohjelmiston ja antaa kuljettajalle mahdollisuuden oppia ymmärtämäänvaistonvaraisesti, kuinka järjestelmä toimii, missä säätimet sijaitsevat ja kuinka niitä käytetään.-Sulava vuorovaikutus ilman häiriötekijöitä on ollut suunnittelijoidemme ja insinööriemme ohjenuora.Auton ohjausjärjestelmä on kehitetty siten, että kuljettaja voi pitää mahdollisimman paljon katseensamaantiessä ja kätensä ohjauspyöräss, sanoo Volvon muotoilujohtaja Thomas Ingenlath.Uusi toimintojen ohjausjärjestelmä on vain yksi monista tavoista, joilla täysin uusi XC90 on suunniteltuihmisten todellisten tarpeiden ympärille.

Kuinka uusi toimintojen ohjausjärjestelmä toimii?
Kosketusnäyttö korvaa perinteiset keskikonsolin painikkeet ja säätimet yhdellä sulavalla ohjauspaneelilla. Keskuspaneeli toimii vuorovaikutuksessa kuljettajan edessä olevan mukautuvan digitaalimittariston kanssa, ja tärkeät tiedot heijastetaan tuulilasin alareunan näyttöön. Käyttöliittymä sisältää myös ohjauspyörän peukalosäätimet ja huippuluokan ääniohjaustekniikan. -Näytön käyttäminen on niin loogista, että siitä tulee osa lihasmuistia hyvin nopeasti. Tiedot, navigointi ja media sijaitsevat korkealla, mistä käsin ne on helppo tarkistaa. Puhelimen säätimet, sovelluskuvakkeet ja ilmastointisäätimet sijaitsevat alhaalla, ja niitä on miellyttävä käyttää. Tämä logiikka perustuu laajaan käyttökokemustutkimukseen ja uusimpaan tekniikkaan, Volvon tutkimus-ja kehitystyön johtaja Peter Mertens sanoo.

Näytön asettelua voisi kuvailla pinona joustavia ‘laattoja’, joista kukin näyttää yhden avaintoiminnon.Navigointi on ylhäällä, ja sitä seuraavat media ja puhelin. Laattojen yläpuolella sijaitsee ohut ilmoitusnauha,ja digitaaliset ilmastointisäätimet muodostavat pinon perustan.Kun jokin kosketusnäytön laatoista laajenee vuorovaikutuksesta, toiset supistetaan, mutta ne ovat yhänäkyvissä ja heti käytettävissä. Tämä tekee kosketusnäytöstä poikkeuksellisen käyttäjäystävällisen, kunkäyttäjän ei tarvitse kulkea päävalikon kautta toimintoja vaihtaessaan.-Mukautuva digitaalimittaristo ja tuulilasinäyttö varmistavat, että tärkeimmät tiedot ovat aina kuljettajansaatavilla, Thomas Ingenlath toteaa.

Yhdistetty kokemus
Täysin uusi XC90 tarjoaa asiakkaille monipuolisen yhteyskokemuksen, mistä kiitos kuuluu Ericssoninpilviratkaisulle ja HEREn navigointijärjestelmälle, jonka avulla sisältöä voidaan päivittää etäältä ja jokatekee kokemuksesta yksinkertaisemman.Sensus sisältää laajan valikoiman pilvipohjaisia sovelluksia ja tyylikkään ulkoasun ja tuntuman.Pilvipohjaisten palvelujen valikoima voi vaihdella markkina-alueittain. Se sisältää mm. Internet-radion,navigoinnin, pysäköintipaikan haku-ja maksutoiminnon, uusien ravintoloiden hakutoiminnon, musiikinsuoratoiston ja paljon muuta.-XC90 ei ainoastaan kerro, milloin on aika käydä huollossa, vaan se osaa myös ehdottaa tapaamisenajankohtaa Volvo-jälleenmyyjällä. Connected Service Booking -sovellus on ensimmäinen askel kohtitulevaisuutta, jossa huoltokorjaamo on täysin integroitu osa yhteysekosysteemiä, Thomas M. Müller kertoo.

Saumaton älypuhelimen integrointi
XC90 on myös ensimmäinen Volvo, joka tarjoaa Apple CarPlay -ominaisuuden. Tämä ratkaisu tuo iPadin, iPhonen ja iPodin käyttäjille tutut toiminnot ja palvelut suoraan autoon suuren keskikonsolin kosketusnäytön välityksellä. Käyttäjät tunnistavat heti tutut Apple-sovellusten kuvakkeet, kuten puhelimen, viestit, musiikin ja navigoinnin. -Applen siisti ja intuitiivinen käyttöliittymä on täydellinen kumppani Volvon skandinaaviselle muotoilulle ja sulavalle toimivuudelle, Thomas Ingenlath toteaa. Katso video , video 2

3.6.2014

Lisätietoja: Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, [email protected], puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com