Taloustutkimus: Volvo on Suomen arvostetuin autobrändi jo kolmatta vuotta peräkkäin

Taloustutkimus: Volvo on Suomen arvostetuin autobrändi jo kolmatta vuotta peräkkäin
29. syyskuu 2023

Brändien arvostus 2023 -tutkimuksessa selvitettiin kaikkiaan 78 tuoteryhmän ja 665 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa. Tutkimus toteutettiin huhti-toukokuussa 2023 nettikyselynä ja sen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset.

Kuluttajat arvioivat Suomen tunnetuimpia tuotemerkkejä antamalla tuntemilleen brändeille arvosanan sen mukaan, kuinka paljon he kyseistä merkkiä arvostavat, käyttävät ja kuinka todennäköisesti he suosittelisivat sitä muille. Tutkimuksessa huomioitiin mielipiteet myös merkkien vastuullisuudesta, hintatasosta ja vastineesta rahalle. Tutkimuksessa huomioitiin myös kuluttajahintojen muutoksen vaikutuksia ostokäyttäytymiseen sekä rahankäytön kehitystä tuoteryhmän osalta.

Volvo on noussut asiakastyytyväisyysindeksissä paitsi automerkkien tuoteryhmän selkeäksi ykköseksi myös kaikkien merkkien joukossa sijalle 18. Brändimielikuvat, jotka vahvimmin liitettiin Volvoon olivat turvallisuus, luotettavuus, laadukkuus, nykyaikaisuus, helposti lähestyttävä, innovatiivinen, vastuullinen ja kotimainen.

Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt uskoo menestyksen johtuvan brändimielikuvaan vastaamisesta.

“Kolmen peräkkäisen vuoden ajan ylläpitämämme arvostetuimman automerkin maine osoittaa, että olemme onnistuneet paitsi tuomaan ajanmukaisia liikkumisratkaisuja myös rakentamaan vahvan yhteyden asiakkaisiimme. Pyrimme saavuttamaan kunnianhimoiset muutostavoitteemme kuunnellen näitä näkemyksiä ja edistämme niitä tasaisesti.”

Volvon strategisen muutoksen kulmakivenä toimiva EX30 edustaa yrityksen yhtä suurimmista liiketoimintamahdollisuuksista. Volvon tavoitteena tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä on, että puolet maailmanlaajuisesta myynnistä on täyssähköautoja. Ahlstedt kertoo Suomen olevan tavoitteessa edellä.

”Suomi toimii maailmanlaajuisena esimerkkinä brändimme sähköistämistavoitteissa. Olemme järjestelmällisesti ja voimakkaasti lisänneet sähköautojemme myyntiä, ja tänä vuonna olemme ylittäneet vuoden 2025 tavoitteemme. Sähköautojemme osuus myynnistä on nyt 52 prosenttia, kun taas ladattavien hybridien osuus on 45 prosenttia. Uuden mallin myötä sähköinen kiihtyminen avaa meille ennennäkemättömiä mahdollisuuksia”.

EX30 on Volvon ensimmäinen kompakti katumaasturi, ja se laajentaa brändin sähköautotarjonnan neljään malliin. Turvallinen, huipputeknologinen ja skandinaavisesti muotoiltu EX30 vastaa sähköautojen kysyntään nopeasti kasvavassa segmentissä. Auto esiteltiin kesällä, jolloin sen ennakkomyynti myös alkoi. Ensimmäiset EX30-sähköautot saapuvat Suomeen joulukuussa 2023.

 

29.9.2023 

Volvo Car Finland