Pieni mutta pippurinen: tässä on täyssähköinen Volvo EX30!

8. kesäkuu 2023

Milanossa maailmalle paljastettu EX30 on Volvon ensimmäinen kompakti premium-katumaasturi, ja se laajentaa jatkuvasti kasvavan täyssähköautotarjontamme neljään malliin. Markkinoiden siirtyessä voimakkaasti kohti täyssähköistymistä EX30 auttaa meitä vastaamaan täyssähköautojen kysyntään nopeasti kasvavassa segmentissä.

EX30-mallin houkutteleva hinta alkaa 36 900 eurosta. Se on saatavilla myös yksityisleasing-sopimuksella kiinteällä hinnalla ja läpinäkyvällä tilausprosessilla, mikä tekee auton hankinnasta helppoa.

“Täyssähköinen EX30 voi olla Volvon kaikkien aikojen pienin katumaasturi, mutta se on iso asia asiakkaillemme ja meille yhtiönä”, Volvon pääjohtaja Jim Rowan sanoo. “EX30 on pieni mutta pippurinen, sillä se tarjoaa kaikki Volvolta odotettavat ominaisuudet pienemmässä paketissa. Se on kaikkien Volvojen tapaan loistava tuote, joka on turvallinen ja suunniteltu ihmisten ja heidän tarpeidensa ympärille.”

EX30 kuvastaa kaikkia Volvon suunnitteluarvoja pienemmässä muodossa. Pitkä akseliväli, suuret pyörät ja tasaiset ylitykset antavat ulkoasulle tasapainoa ja hienostuneisuutta. Auton erottaa heti sähköautoksi itsevarman keulan, suljetun maskin ja Thorin vasara -ajovalojen digitaalisen tulkinnan ansiosta. Viisi eloisaa koriväriä, kuten tyylikäs Cloud Blue sekä kirkas ja ilmeikäs Moss Yellow, joka on saanut innoituksensa Ruotsin länsirannikon kallioilla kasvavasta jäkälästä, antavat autolle luonnetta ja persoonallisuutta.

Tarpeisiin sopivaa akkuteknologiaa

Puhutaanpa hetki akkuteknologiasta. Ensinnäkin voimansiirroissa ei ole pelkkää ”akkua”. Tarjoamme sen sijaan vapauden valita omiin tarpeisiin parhaiten sopivan akkuteknologian. EX30-malliin on tarjolla kolme voimansiirtovaihtoehtoa ja kaksi erilaista akkutyyppiä, joiden ansiosta olemme voineet hinnoitella auton houkuttelevasti.

Jos käytät suurimman osan ajastasi kaupungissa tai ajat lyhyitä matkoja latausten välillä, voimme tarjota yksimoottorista vaihtoehtoa LFP-akulla. Normaalin toimintamatkan LFP-akku käyttää litiumrautafosfaattikemiaa, ja se on kustannustehokkaampi versio, jonka valmistus kuluttaa vähemmän resursseja. Se on paras vaihtoehto, jos kuljettaja ei tarvitse maksimaalista toimintamatkaa.

Jos taas haluat maksimoida toimintamatkan, Single Motor Extended Range -versio NMC-akulla on oikea vaihtoehto. NMC-akku sisältää litiumia, nikkeliä, mangaania ja kobolttia ja tuottaa energiaa tehokkaammin kuin LFP-versio. Tämä yksimoottorinen pidemmän toimintamatkan vaihtoehto mahdollistaa jopa 480 kilometrin toimintamatkan latausten välillä.

Jos taas suorituskyky on ratkaiseva tekijä, valinta on Twin Motor Performance -versio, jossa käytetään NMC-akkua ja kahta sähkömoottoria. Tämä nelivetoinen EX30-versio kehittää tehoa 315 kW (428 hv) ja kiihtyy 0–100 km/h 3,6 sekunnissa – kyseessä on Volvon historian nopeimmin kiihtyvä auto!

Toinen asia, joka sujuu EX30:n kanssa nopeasti, on lataaminen. Pidemmän toimintamatkan Twin Motor -version latausteho on jopa 153 kW ja normaalin toimintamatkan version 134 kW. Tämä tarkoittaa, että akun voi ladata 10:stä 80:een prosenttiin jo hieman yli 25 minuutissa. Auton keskinäytöstä ja sovelluksesta voi asettaa ampeerit, suurimman lataustason sekä latauksen aloitusajan.

Parasta mahdollista ajokokemusta tukee EX30:n kehittynyt alusta, joka hyödyntää auton kompakteja mittoja maksimaalisesti. Matala painopiste sekä suhteellisen pieni ja tasaisesti jakautunut paino tekevät ajamisesta helppoa ja ketterää kaupungissa ja sen ulkopuolella.

Pienempi hiilijalanjälki, iso turvallisuusvaikutus

Kuten olemme aikaisemmin kertoneet, EX30-mallilla odotetaan olevan Volvon historian pienin hiilijalanjälki, ja se edustaa merkittävää askelta eteenpäin kestävän kehityksen tavoitteissamme. Puuttumalla päästöihin tuotannossa ja auton elinkaaren aikana sekä käyttämällä materiaaleja harkitusti auton sisä- ja ulkopuolella olemme onnistuneet pienentämään kokonaishiilijalanjäljen 200 000 kilometrin ajossa alle 30 tonniin*.

EX30 on suunniteltu Volvolle ominaiseen tapaan myös erittäin turvalliseksi, ja se pitää sinusta ja muista huolta kiireisissä kaupunkiympäristöissä. Se sisältää esimerkiksi erityisen turvatoiminnon, joka varoittaa kuljettajaa, jos hän on aikeissa avata auton oven pyöräilijän, potkulautailijan tai lenkkeilijän eteen.

Auton edistyksellinen suojaava turvallisuusteknologia osoittaa, kuinka olemme onnistuneet soveltamaan Volvon korkeita turvallisuusstandardeja uudessa kompaktissa katumaasturissa. EX30 sisältää huippuluokan suojaavaa teknologiaa sekä vahvan rakenteen, joka vastaa Volvon kunnianhimoisia turvallisuusvaatimuksia, jotka valmistavat automme erilaisiin tosielämän tilanteisiin.

EX30:n tavoitteena on myös tehdä elämästä helpompaa ja nautinnollisempaa auton sisällä. Tässä apuna ovat ensiluokkainen teknologia sekä hillitty skandinaavinen sisustus. Voit valita neljästä erilaisesta sisustuskokonaisuudesta, joista jokaisella on oma yleisilmeensä. Matkustamossa on lisäksi monia käteviä tavaroiden säilytysratkaisuja.

Yhdessä yhtä näyttöä ja Googlen teknologiaa käyttävän uusimman tieto- ja viihdejärjestelmän kanssa nämä ominaisuudet kuvastavat aitoa Volvo -designia.

Huipputeknologiasta puheen ollen: Volvo EX30 on ensimmäinen automme, joka sisältää uuden sukupolven Park Pilot Assist -pysäköintiavustimen. Se osaa käsitellä kaikkia pysäköintitiloja, kuten taskuparkkeja sekä viistoja ja kohtisuoria pysäköintiruutuja, ja tekee pysäköinnistä ahtaisiin paikkoihin todella vaivatonta.

Uusi Park Pilot Assist tunnistaa ympärillä olevat vapaat pysäköintipaikat. Kun olet valinnut haluamasi paikan uudessa 3D-käyttöliittymässä, toiminto käyttää ajopoljinta ja jarruja sekä ohjausta. Samalla kun valvot pysäköintiä, näyttö näyttää etäisyyden eri kohteisiin, kuten autoihin, seiniin ja pylväisiin.

Kuten kaikkien Volvojen kanssa, olemme tehneet EX30:n kehityksen aikana läheistä yhteistyötä teknologiakumppaneiden, kuten Googlen, Applen ja Qualcommin, kanssa, jotta voimme tarjota parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Olemme toimineet läheisesti myös ECARXin kanssa yhteisomistuksessa olevan HaleyTek-ohjelmistoyrityksen kautta, jotta voimme tarjota parhaan mahdollisen tieto- ja viihdealustan asiakkaillemme.

Levollisuuden tuntua

EX30 käyttää luonnollisesti myös käytännöllistä digitaalista avainta, joka tekee auton jakamisesta toisten kanssa helppoa. Se perustuu kehittyneille UWB- ja CCC-standardeille, ja teknologia on yhteensopiva monien eri puhelinmerkkien ja -mallien kanssa.

Auton oma sovellus sisältää kaikki autoon liittyvät keskeiset palvelut lataamisesta auton etsimiseen ruuhkaiselta pysäköintialueelta, lukitsemiseen ja lämmittämiseen. EX30-mallissa on myös valmius vastaanottaa langattomia ohjelmistopäivityksiä, jotka tekevät autosta aina vain paremman ajan kuluessa.

Kaiken tämän lisäksi Volvo EX30 -malliin on tarjolla viisi erilaista valaistusteemaa, joista kukin on saanut innoituksensa Skandinavian maisemista. Ne vaihtavat väriä hienovaraisesti tuoden lisää levollisuutta matkustamoon.

Piditpä lämpimästä auringonvalosta, joka työntyy esiin puiden lehtien välistä, auringonlaskusta Ruotsin länsirannikolla, maailmankuuluista revontulista, juhannuksen kultaisista kesätaivaista tai kaupungin auringonlaskun kirkkaasta tunnelmasta, EX30 toteuttaa haluamasi värimaailman. Lisätunnelmaa luo mahdollisuus yhdistää valaistusteemaan erityinen äänimaailma.

Tyylikästä matkantekoa maaseudulla

Lopuksi meillä on teille vielä yllätys. Ensi vuodesta alkaen Volvo EX30 on saatavilla myös Cross Country -versiona. Tämän erikoisversion tilauskirjat avataan vuonna 2024, ja tuotannon on määrä käynnistyä myöhemmin samana vuonna.

Volvo EX30 Cross Country perustuu pitkille Cross Country -perinteillemme ja arvostettuun mallistoon, joka on tarkoitettu asiakkaille, jotka haluavat autoltaan hieman enemmän. Se sisältää monia erityispiirteitä, kuten suuremman maavaran, 19 tuuman mustat vanteet sekä vaihtoehtoiset 18 tuuman vanteet erikoisrenkailla.

EX30 Cross Country -auton tunnistaa suojalevyistä edessä, takana ja sivuilla, erityisistä mustista paneeleista etupuskurissa ja takaluukussa sekä tyylikkäästä Cross Country -tunnuksesta – pieni konepeltiin kiinnitetty Ruotsin lippu on kirsikka kakun päällä.

Katso pääjohtaja Jim Rowanin EX30-esittely täältä: https://www.youtube.com/watch?v=UBsPUpqSPFs

Huomautuksia

• Volvo EX30 on tilattavissa Suomessa 8.6.2023 alkaen.
  • Alle 30 tonnin hiilijalanjäljen laskenta 200 000 kilometrin ajossa perustuu EU27-sähköntuotantoyhdistelmästä peräisin olevalla sähköllä lataamiseen. Lausunto Volvon historian pienimmästä hiilijalanjäljestä pohjautuu maailmanlaajuisesti saatavilla oleviin tuotteisiin, joilla on ajettu 200 000 kilometriä.
  • Latausajat riippuvat eri tekijöistä, kuten ulkolämpötilasta, akun lämpötilasta, latauslaitteistosta sekä akun ja auton kunnosta.
  • Toimintamatka ja energiatehokkuus realistisen WLTP-ajosyklin mukaan hallituissa olosuhteissa uudelle autolle. Tosielämän toimintamatka voi vaihdella. Lukemat perustuvat alustavaan tavoitteeseen.
  • Digitaalinen avaintoiminto riippuu puhelimen yhteensopivuudesta. UWB-pohjainen teknologia on määrä ottaa käyttöön ensi vuonna langattoman ohjelmistopäivityksen kautta.
  • Ominaisuudet ja palvelut eivät välttämättä ole saatavilla kaikilla markkinoilla tai vakiona kaikilla markkinoilla kaikissa malleissa.

8.6.2023