Näin toimii Volvo Car Corporationin kehittämä jalankulkijoiden turvatyyny

3. elokuu 2012

Seitsemän anturia, kehittynyt tekniikka ja turvatyyny, joka täyttyy salamannopeasti tuulilasin alueella. Nämä ovat joitakin jalankulkijan turvatyynytekniikan pääelementtejä. Volvo Car Corporationista tuli täysin uuden V40-mallin myötä ensimmäinen autonvalmistaja, jolla on tuotevalikoimassaan jalankulkijan turvatyyny.

Kiinassa 25 prosenttia liikennekuolemista on jalankulkijoita. Euroopassa vastaava luku on 14 prosenttia ja USA:ssa 12 prosenttia. Tämän lisäksi huomattavan suuri määrä jalankulkijoita loukkaantuu liikenteessä. Vakavimmat jalankulkijoiden päävammat aiheutuvat iskuista konepeltipaneelin alapuoliseen kovaan rakenteeseen, tuulilasin alareunaan ja A-pilareihin. Nämä olivat keskeisiä osa-alueita, kun Volvo Car Corporation aloitti jalankulkijan turvatyynytekniikan kehitystyön. Järjestelmä oli ensimmäinen laatuaan, kun se esiteltiin täysin uuden Volvo V40 -mallin yhteydessä Genevessä aikaisemmin tänä vuonna. -Olemme ylpeitä voidessamme tarjota asiakkaillemme auton, jossa on jalankulkijan turvatyyny. Turvatyynyn tarkoitus on suojata jalankulkijoita tietyissä tilanteissa, joissa he osuvat konepeltiin, tuulilasin alareunaan ja A-pilariin. Näillä alueilla piilee vakavien päävammojen riski, kertoo Volvo Car Corporationin tekninen turvallisuuskonsultti Thomas Broberg. Auton etuosaan upotetut seitsemän anturia lähettävät signaaleja ohjausyksikölle. Kun auto osuu kohteeseen, signaalit muuttuvat. Ohjausyksikkö arvioi signaalit, ja jos se rekisteröi ihmisen jalaksi tulkittavan kohteen, jalankulkijan turvatyyny aktivoituu.

Nostaa konepeltiä kymmenen senttimetriä
Konepellin saranoissa on pyroteknisiä vapautusmekanismeja, jotka järjestelmän aktivoituessa vapauttavat konepeltipaneelin takaosan. Samaan aikaan turvatyyny aktivoituu ja alkaa täyttyä kaasulla. Turvatyyny nostaa täyttymisen aikana konepeltiä. Pelti nousee kymmenen senttimetriä ja jää kohonneeseen asentoon. Lisäväli konepellin ja moottoritilan kovien komponenttien välissä antaa konepellille tilaa muuttaa muotoaan ja vaimentaa iskua, kun jalankulkija osuu siihen. -Turvatyynyllä on kaksi toimintoa. Ensinnäkin se nostaa konepeltiä ja luo etäisyyttä, ja toiseksi se pehmentää iskua tuulilasin lähellä olevan alueen kovien osien ympärillä, Thomas Broberg selvittää. Täytetyssä asennossaan turvatyyny kattaa noin yhden kolmasosan tuulilasin alueesta ja A-pilarien alaosan. Koko tapahtuma järjestelmän aktivoitumisesta tyynyn täydelliseen täyttymiseen kestää muutaman sadasosasekunnin.

Testejä ihmisenkaltaisten nukkien jaloilla
Järjestelmä on aktiivinen nopeuksissa 20-50 km/h. 75 prosenttia kaikista auton ja jalankulkijanvälisistä onnettomuuksista tapahtuu nopeudessa40 km/h.-Kehitimme tekniikan käyttämällä tietokonesimulaatioita ja ihmisenkaltaisia jalka-ja päämuotoja.Testejä tehtiin monissa eri kokoonpanoissa, Thomas Broberg sanoo.Turvatyyny itsessään koostuu pussista ja kaasuhybridigeneraattorista. Aktivoinnin yhteydessäpussi täyttyy kaasulla muutamassa millisekunnissa.

Volvo Car Corporation lanseerasi vuonna 2010 jalankulkijoiden havaitsemistoiminnon automaattisella täysjarrutuksella. Järjestelmä voi välttää yhteentörmäyksen jalankulkijan kanssa nopeuteen35 km/hasti, jos kuljettaja ei reagoi tilanteeseen ajoissa. Suuremmissa nopeuksissa tavoitteena on vähentää auton nopeutta mahdollisimman paljon ennen yhteentörmäystä.

Turvatyynyn toiminta on nähtävissä seuraavalla videolla:

23.5.2012
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, [email protected], puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutiokuvia/videoita:
www.media.volvocars.com

www.volvocars.com
Tämän lehdistömateriaalin tiedot ja kuvaukset koskevat Volvo Carsin kansainvälistä automallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Autojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.