Kansainväliset testitulokset vahvistavat Volvon johtavan aseman ajoneuvoturvallisuudessa

3. huhtikuu 2013

Jokainen vuosi on Volvolla turvallisuuden vuosi. Yhtiö työskentelee väsymättä kohti visiota, jonka mukaan kukaan ei enää vuonna 2020 menehtyisi tai loukkaantuisi vakavasti uudessa Volvo-autossa. Riippumattomien testi-instituuttien keräämät tiedot eri puolilta maailmaa korostavat ja vahvistavat tätä ihmishenkiä säästävää filosofiaa.

Viimeisimmät huipputulokset ovat Top Safety Pick+ -arvosana Volvo S60:lle ja XC60:lle USA:ssa ja luokkansa paras arvosana täysin uudelle Volvo V40:lle Euro NCAP:n testeissä vuonna 2012.

- Yhdessä nämä tulokset viimeisimmän vuoden ajalta korostavat johtavaa asemaamme ajoneuvoturvallisuudessa koko maailmassa. Olemme erittäin ylpeitä, että voimme tarjota asiakkaillemme maailman turvallisimpia autoja, sanoo Volvon turvallisuuskeskuksen asiantuntija Lotta Jakobsson.

Volvo esitteli hiljattain järjestetyssä vuoden 2013 Geneven autonäyttelyssä uuden turvallisuusinnovaation. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havaitsemistoiminto on kehitysversio nykyisestä havaitsemis- ja automaattijarrutustekniikasta. Uusi toiminto havaitsee auton eteen ajavat pyöräilijät ja jarruttaa tarvittaessa automaattisesti. Katso video, video2

- Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että törmäyksenestojärjestelmämme vähentävät onnettomuuksia merkittävästi tosielämän liikennetilanteissa. Esittelemällä jatkuvasti uusia ennaltaehkäiseviä ja suojaavia järjestelmiä lähestymme tavoitettamme, jonka mukaan kukaan ei loukkaannu vakavasti tai menehdy uudessa Volvo-autossa vuonna 2020, Jakobsson toteaa.

Seuraavassa on joukko loistavia tuloksia, joita Volvon autot ovat saaneet eri testeissä viimeisimmän vuoden aikana:

Ennätystulos Volvo V40:lle Euro NCAP:n testeissä

Täysin uusi Volvo V40 saavutti viiden tähden Euro NCAP -arvosanan ja nimettiin luokkansa parhaaksi autoksi vaativassa pienten perheautojen luokassa vuonna 2012. Malli saavutti samalla testi-instituutin historian parhaat kokonaispisteet ja lisäksi kaikkien aikojen korkeimmat pisteet jalankulkijoiden suojasta tuloksella 88 prosenttia, mikä on huomattavasti korkeampi lukema kuin aikaisemmat ennätyspisteet.

S60 ja XC60 saivat uuden Top Safety Pick+ -arvosanan

Volvo S60 ja XC60 olivat kaksi kahdeksastatoista autosta, joille amerikkalainen IIHS-liikenneturvallisuusinstituutti myönsi uuden Top Safety Pick+ -arvosanan. Jotta auto voi saada uuden plus-arvosanan, sen täytyy saavuttaa hyvä tai tyydyttävä tulos uudessa viistossa törmäystestissä sekä huipputulos muissa IIHS:n arvioinneissa (keskitason viisto etutörmäystesti, sivutörmäystesti, kierrähdystesti ja takatörmäystesti). Peräti kolme Volvo-mallia (C30, S80 ja XC90) saivat vuoden 2013 Top Safety Pick -arvosanan.

Paras tulos S60- ja XC60-mallille viistossa etutörmäystestissä

Volvo S60 oli vuonna 2012 toinen kahdesta autosta, jotka saivat parhaan tuloksen IIHS:n uudessa viistossa etutörmäystestissä, jossa 25 prosenttia auton keulasta osuu muuriin nopeudella 64 km/h. Testin tarkoituksena on toistaa tilanne, jossa auton etukulma osuu toiseen ajoneuvoon tai muuhun kiinteään kohteeseen, kuten puuhun tai pylvääseen. Volvo XC60 testattiin vuonna 2013, ja myös se sai korkeimmat pisteet tässä testissä.

Viiden tähden ANCAP-arvosana V40-mallille

Australaasian ANCAP-instituutti myönsi hiljattain täysin uudelle Volvo V40 -mallille viiden tähden arvosanan. Käytössä oli instituutin uudet  tiukemmat vaatimukset, jotka esiteltiin vuonna 2013. ANCAP korosti auton tarjoamaa erinomaista suojaa jalankulkijoille ja kuvaili V40:ää ”joukosta ominaisuuksillaan myönteisesti erottuvaksi autoksi”.

Viiden tähden Euro NCAP -arvosana V60 Plug-in Hybridille

Uusi Volvo V60 Plug-in Hybrid sai vuonna 2012 Euro NCAP:n historian korkeimmat pisteet sähkötoimiselle autolle. Viisi tähteä testissä, johon kuului viisto etutörmäys nopeudella 64 km/h, osoittavat, että V60 Plug-in Hybrid -mallin turvallisuustaso on yhtä korkea kuin normaalin V60:n.

S60 sai ensimmäisenä viisi tähteä US-NCAP:n testeissä

S60 sai USA:ssa ensimmäisenä autona viiden tähden arvosanan uusitussa NHTSA:n (kansallinen tieturvallisuushallinto) testijärjestelmässä (tunnetaan myös nimellä US-NCAP). S60 oli ainoa auto, joka sai viisi tähteä kaikissa kolmessa törmäystestissä (etutörmäys, sivutörmäys pylvääseen ja sivutörmäys muuriin), ja siihen oli saatavana kaikki NHTSA:n suosittelemat aktiiviset turvallisuusjärjestelmät.

Automaattijarrutus vähentää onnettomuuksia

Mullistavan City Safety -tekniikan ja automaattijarrutuksen hyödyt on esitelty IIHS:n raportissa, josta käy ilmi, että vakuutusvaateiden määrä on näiden tekniikoiden ansiosta merkittävästi vähäisempi. Ruotsalaisen Volvia-vakuutusyhtiön tekemän vastaavan tutkimuksen mukaan City Safety -tekniikalla varustettujen Volvo-autojen peräänajo-onnettomuuksien määrä on 23 prosenttia pienempi kuin ilman automaattijarrutusta olevien autojen. Isossa-Britanniassa limusiiniyritys Tristar Worldwide teki tutkimuksen, jonka mukaan peräänajojen määrä on vähentynyt törmäyksenestotekniikan ansiosta 28 prosentilla. Näiden tutkimusten jälkeen City Safety -tekniikkaa on uudistettu. Järjestelmä toimii nyt nopeuteen 50 km/h asti (aikaisemmin 30 km/h). Katso video

2.4.2013

Lisätietoja: Volvo Auto
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, [email protected], puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
www.volvooceanrace.com
www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.